HMS104 Sağlıklı Yaşam

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS104
Ad Sağlıklı Yaşam
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ergenlik dönemi fiziksel, cinsel ve psikososyal gelişimlerin yoğun yaşandığı bir dönem olması sebebiyle, ileride nasıl bir yetişkin olacağı hakkında ışık tutmaktadır. Ergenlere bu dönemde yapılan multidisipliner yaklaşım ile verilen eğitim sayesinde olumlu yaşam tarzları desteklenecektir.

Dersin İçeriği

Gelişimin en önemli dönemlerinden olan ergenlik dönemi; ergenin hızla oluşan biyolojik ve psikolojik değişmelere sağlıklı uyum sağlamakta zorlandığı bir dönemdir. Riskli sağlık davranışlarındaki artış toplumdaki eğitim yetersizliği, yetişkinlik dönemindeki morbidite ve doğuşta beklenen yaşam süresinin kısalığı ile doğrudan ilişkilidir. Toplumun bu davranışları benimsemesi ve önemsememesi bu davranışların özellikle ergenlerde ve gençlerde ortaya çıkmasının nedenlerinden biridir. Özellikle ergenlerdeki riskli davranışların önüne geçmek için toplumsal önleme ve koruma programları olmadığında çeşitli biyolojik ve çevresel faktörler de bu davranışlara etki ederek sorunu daha da derinleştirmektedir Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kapsamında sağlık kuruluşunda izlemi yapılan ergen; düşünce gücü, fizik egzersiz yapma, sigara, alkol ve uyuşturucu madde kullanmama, yeterli ve dengeli beslenme, güvenli cinsel yaşam, kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzı benimsemesi için desteklenmelidir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Varoluş süreci. Şimdiki zaman Farkındalığına Bir Yolculuk. Michael Brown. 2010. Butik Yayıncılık.no: 45507

Notlar

Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşamakademisyen kitabevi. Baycan Karakuş En İyi İlaç Sensin Sağlıklı Olmak Senin Elinde Dr. Frederic Saldmann PEGASUS YAYINLARI İyileşme Şifresi Dr. Alexander Loyd PEGASUS YAYINLARI


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörleri belirler.
ÖÇ02 Ergenlik dönemindeki sağlık davranışlarını tanımlar.
ÖÇ03 Davranış gelişim kurmacılarına göre davranışın oluşumunu açıklar.
ÖÇ04 Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşları tanır.
ÖÇ05 Düşünce gücü ile manevi gelişimini desteklemenin yollarını tanımlar.
ÖÇ06 Sağlıklı beslenmenin yolları ve güvenli kilo yönetimini bilir.
ÖÇ07 Spor ve fiziksel aktivitenin vücuda olan etkilerini tanımlar.
ÖÇ08 Egzersiz yapmanın önemini ve fiziksel kondisyonu bilir.
ÖÇ09 Sigara, alkol ve bağımlılık yapan diğer maddeler ve anabolik steroidlerin sağlığa olan etkilerini bilir.
ÖÇ10 Kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzını tanımlar.
ÖÇ11 Sağlıklı cinsel yaşam davranışlarını tanımlar.
ÖÇ12 Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişme gibi konularda kendi sağlığının önemini bilir
ÖÇ13 Kişisel sağlık sorumluğunu üstlenme bilincini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörler. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ergenlik dönemi özellikleri ve sağlık davranışları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sağlıklı yaşam biçimi davranış kuramcıları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşlar. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından düşünce gücü ile manevi gelişimin desteklenmesi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından yeterli ve dengeli beslenmenin önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından spor ve fiziksel aktivitenin önemi . Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sigara, alkol ve madde bağımlılığının zararları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından güvenli çevre oluşturmanın önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından kaza ve yaralanmalardan korunma yolları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından şiddetin zararları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sağlıklı cinsel yaşam davranışları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişmenin önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sağlık sorumluluğu bilincini kazandırma. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.05.2024 04:02