Genel Bilgi
Kod | HML231 |
Ad | Farmakoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; temel farmakoloji, ilaç farmakokinetiği ve ilaç farmakodinamiğindeki değişiklikler, sıklıkla gözlenebilen advers reaksiyonlar ve sistemlere etki eden ilaçlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği
Bu derste temel farmakolojik bilgilerin yanı sıra, ilaç farmakokinetiği ve ilaç farmakodinamiğindeki değişiklikler, sıklıkla gözlenebilen advers reaksiyonlar ve sistemlere etki eden ilaçlar anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
- Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Prof.Dr.Oğuz Kayaalp
Notlar
- Farmakoloji, Prof.Dr. Ahmet Ulugöl, Prof.Dr. Ç.Hakan Karadağ, Prof.Dr. Dikmen Dökmeci, Prof.Dr. Özgür Gündüz, Yrd.Doç.Dr. Ruhen Deniz Topuz - Sağlık Bilimler Fakülteleri ve Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji, Prof.Dr. İsmet Dökmeci, Yrd. Doç.Dr.A.Handan Dökmeci
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel farmakoloji hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | İlaçların yan etkilerini ve allerjik reaksiyonların özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ03 | İlaçların veriliş yollarını öğrenir. |
ÖÇ04 | İlaçların farmakokinetiği ve farmakodinamiği hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Sistemlere etki eden ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş, Farmakokinetik (Absorpsiyon, Dağılım, Metabolizma, İtrah) | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Farmakodinami, İlaçların Etki Mekanizmaları, İlaç Araştırma Fazları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Otonom Sinir Sistemine Giriş, Parasempatomimetik Ilaçlar, Parasempatolitik Ilaçlar, Sempatomimetik Ilaçlar, Sempatolitik Ilaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kemoterapötiklere giriş, Beta Laktam Antibiyotikler, Sefalosporinler , Makrolidler- Linkozamidler Florokinolonlar, Tetrasiklinler ve Aminoglikozidler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kardiyovasküler Sistemi Etkilyen İlaçlar; Antihipertansifler ve Antiaritmikler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kalp Yetmezliği Tedavisinde Kullanılan Ilaçlar Ve Anjina Pektoris Tedavisinde Kullanılan Ilaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisine Giriş | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sedatif ve Hipnotik İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nöroleptik ilaçlar ve Parkinson hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Antidepresan İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Solunum Sstemi İlaçları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sindirim Sistem İlaçları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Narkotik analjezikler ve Non Stereoidal Antiinflamatuar İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Özel Hasta Gruplarında İlaç Kullanımı ile Iİgili Temel Prensipler ve Akılcı İlaç Kullanımı ile Ilgili Temel Prensipler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |