Genel Bilgi
Kod | HML240 |
Ad | Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Hakan ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı hemşire adaylarının epidemiyolojik ve klinik bilgiye dayalı bulaşıcı hastalıkları tanıyabilme, kontrol edebilme ve yönetebilme bilgi ve becerisini kazandırmak ve hemşirelik mesleğinde bu hastalıkların yönetiminin önemini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bulaşıcı hastalıklara giriş, bulaşıcı hastalık yapan etkenler, enfeksiyon zinciri, bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleri, bulgu-belirtileri, kontrolü, korunma, el hijyeni, bağışıklama, bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi, hava yolu ile, su ve besinlerle, deri ve mukoza yolu ile, cinsel yolla, kan ve kan ürünleri ile ve zoonotik yolla bulaşan hastalıklar, hastane enfeksiyonları ve yönetimi, bulaşıcı hastalıklarda risk grupları, uluslararası sağlık açısından bulaşıcı hastalıklar, veri kaynakları ve internet kullanımı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Görak, G., Savaşer, S., & Yıldız, S. (2011). Bulaşıcı hastalıklar hemşireliği. İstanbul tıp kitabevi.
Notlar
Görak, G., Savaşer, S., & Yıldız, S. (2011). Bulaşıcı hastalıklar hemşireliği. İstanbul tıp kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bulaşıcı hastalık yapan etkenleri sınıflar. |
ÖÇ02 | Enfeksiyon zincirini tanımlar. |
ÖÇ03 | Bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleriyle bulgu-belirtilerini sayar. |
ÖÇ04 | Bağışıklamanın önemini anlatabilmeli ve ülkemizdeki bağışıklama programını sıralar. |
ÖÇ05 | Epidemiyolojinin tanımını yapabilmeli, epidemiyolojik ölçütleri ve temel sağlık göstergelerini sayabilir, hesaplayabilir ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojik açıdan sınıflandırabilmeli ve hemşirelik yaklaşımlarını sayar |
ÖÇ07 | Bulaşıcı hastalıklarda risk gruplarını sayar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bulaşıcı hastalıklara giriş, bulaşıcı hastalık yapan etkenler, enfeksiyon zinciri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleri, bulgu-belirtiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü: korunma, el hijyeni, bağışıklama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toplumda sık görülen bulaşıcı hastalıklar, salgınlar, Dünyada ve ülkemizdeki durum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hava yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Su ve besinlerle bulaşan hastalıklar, ishalli hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deri ve mukoza yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kan ve kan ürünleri ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Zoonotik hastalıklar ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bulaşıcı hastalıklar ve yataklı tedavi kurumlarında hemşirelik, Hastane enfeksiyonları ve yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bulaşıcı hastalıklarda risk grupları ve hemşirelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Turist sağlığı ve uluslararası sağlık açısından bulaşıcı hastalıklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |