HML334 İlk Yardım/acil Bakım Hemşireliği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML334
Ad İlk Yardım/acil Bakım Hemşireliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İlk yardım ve acil bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, toplumu bilinçlendirme, triyaj yapabilme, ilk yardımı ve acil bakımı en iyi şekilde uygulayabilme, yönlendirebilme ve organizasyon yeteneğini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Afetlerde bakım ve ilk yardımın yanında acil bakımı da kapsayan temel kavramların öğrenilmesi, kazazedenin ilk yardım girişiminin yapılabilmesi ve kanıta dayalı acil bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve teknik laboratuvar ortamında kazandırılması.

Dersin Ön Koşulu

Öğrenci derse önceden hazırlıklı gelir.

Kaynaklar

Sağlık Bilimlerinde İlkyardım

Notlar

Sağlık Bilimlerinde İlkyardım ve Uygulamaları (ISBN: 9786257679770) Bir bakışta acil hemşireliği kitabı (ISBN: 9786056624995)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1.Bir acil hastasının uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla acil bakımını kapsamlı olarak planlayıp ilk yardımı uygular, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
ÖÇ02 Acil ve ilk yardım hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlar, uygular ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor eder.
ÖÇ03 Acil ve ilk yardım hemşireliği alanına özgün en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlar.
ÖÇ04 Acil ve ilk yardım hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
ÖÇ05 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlk yardıma giriş. Kanıta dayalı acil bakım uygulamaları ve yönetimi okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 İlk yardımın temel ilkeleri ve uygulamaları okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Kanıta dayalı temel yaşam desteği uygulamaları okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Kanıta dayalı ileri yaşam desteği uygulamaları okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5 Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi: triyaj, Acil hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Kanamalar ve şokta kanıta dayalı ilk yardım ve acil bakım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Tıbbi aciller: Pulmoner acil durumlarda ilk yardım, Tıbbi aciller: Kardiyovasküler acil durumlarda ilk yardım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav yazılı sıbav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tıbbi aciller: Gastrointestinal acil durumlarda ilk yardım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Travma- yaralanma: beyin yaralanması ve spinal travmalarda ilk yardım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Travma- yaralanma: toraks, karın ve genitoüriner travmalarda ilk yardım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Toraks- yaralanma: Ortopedik ve nörovasküler travmalarda ilk yardım ve hasta taşıma teknikleri okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Yanık, donma, elektrik çarpması ve sıcak çarpması durumlarında ilk yardım Zehirlenmelerde, suda boğulmalarda, hayvan ısırıklarında ilk yardım okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Doğal afetlerde ilk yardım 1 okuma, örnek vaka Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Çevresel acil durumlarda bakım okuma, örnek vaka Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.10.2024 01:04