HMS380 Geriatri Hemşireliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS380
Ad Geriatri Hemşireliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SONGÜL KARADAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus ve sorunları, yaşlanma süreci, yaşlılara sunulan hizmetler ve yaşlılıkta yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik teorik bilgi kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Geriatri hemşireliği, yaşlıların sağlığını koruma ve geliştirmeye odaklanan, hastalık durumunda tedavisine yönelik hemşirelik girişimlerinin uygulandığı bir alandır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. 2. - Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. - Ovayolu N, Ovayolu Ö, Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Fraklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016. 4. - İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S. (Ed.) İç Hastalıkları. 2 Cilt 3. Baskı, Güneş TIP Kitabevleri, Ankara, 2012. - Birinci Basamak İçin Temel Geriatri, 2012. İç Hastalıkları Hemşireliği AD http://static.ato.org.tr/fs/506304d267cde98830 000000/geriatri_semp_kitabi.pdf - Aslan D, Kutsal YG (Ed.) Güncel Geriatri El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2017. - Karadakovan A: Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2014. - Türk Geriatri Derneği. http://www.turkgeriatri.org/ - Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2020. - Lundy, K.S., Janes, S. Community health nursing: Caring for the public’s health. (3th ed.), Mississippi: Jones and Bartlett Publishers, 2014: 70-75, 156-167. - American Nurses Association. Home Health Nursing: Scope and Standards of Practice (2nd ed.). Washington, 2014: 25-46. - Bahar Z, Beşer A. Evde Bakım. 1. Baskı. Akademi. Basın ve Yayıncılık. İstanbul. - Jan Reed, Charlotte Calrke and Macfarlane Ed: Ayfer Karadkovan, Yaşlı Bakımı Hemşireliği, 1. Basım Mart 2015. - Erci B (Ed.). Halk Sağlığı Hemşireliği, İçinde: Yaşlı Sağlığı, 2009, 133-135. - Karadakovan A, Aslan FE (Ed.). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. İçinde: Yaşlılık ve Bakım. 2011, 119-126. - Akdemir N. Bostanoğlu H. Yurtsever S, ve ark. Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Tıp Dergisi, 2011; 38 (1): 57-65.

Notlar

Samancıoğlu S, Karadakovan A. Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2010; 5(13): 125-141. - Savaş S, Akçiçek F. Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme. Ege Tıp Dergisi, 2010; 49(3): 19- 30. - Kıssal A, Beşer A. Yaşlı istismar ve ihmalinin değerlendirilmesi. TAF TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009 ;8(4): 357-354. - Yücel N. (Ed.) Demanslı Yıllara Değer Katan Aktiviteler (Ergoterapi aktiviteleri, Uğraş Terapisi Aktiviteleri, Rehabilitasyon Aktiviteleri. Birinci Basım, İBB Basımevi, İstanbul, 2009. 13. http://www.ibb.gov.tr/sites/SaglikVeSosyalHizm etler/yayinlarimiz/PublishingImages/Demansl%C 4%B1%20Y%C4%B1llara%20De%C4%9Fer%20ka tan%20Aktiviteler.pdf Karadakovan A. Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Kitabevi, 2014.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geriatri hemşireliğinin genel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Yaşlı bireylerin özelliklerini açıklar.
ÖÇ03 Yaşlı bireylerde sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları açıklar.
ÖÇ04 Geriatri hemşireliğiyle ilgili kanıta dayalı uygulamaları takip eder.
ÖÇ05 Yaşlı bireylerle ilgili teorik bilgisini uygulamaya aktarır.
ÖÇ06 Geriatrik bireylerde sık görülen sağlık sorunlarını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Programın Dağıtılması, Kaynakların Tanıtımı Ve Derse Hazırlık Süreci Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yaşlılık Tanımı, Yaşlılık Fizyolojisi Ve Fiziksel Sorunlar Ders notları incelenir. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Yaşlılarda Sık Görülen Kronik Hastalıklar Literatür taraması yapılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yaşlı Bireylerde Beslenme ve Sıvı Alımı Yaşlılarda sıvı alımına yönelik içerikler incelenir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5 Yaşlı Bireylerde Akılcı İlaç Kullanımı Ders notları tekrarlanır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Yaşlı İzlemi Ve Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme Derse dair notları gözden geçirilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Yaşlı Bireyle İletişim İletişime dair kısa notlar alınır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sorular hazırlanır. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yaşlının Evde Bakım Süreci Ders notlarına bakılır. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
10 Yaşlıda Düşmeler Ve Hemşirelik Bakımı Literatür taraması yapılır. Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım
11 Yaşlı Ayrımcılığı Notlar tekrarlanır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları Literatürdeki olgu sunumları incelenir. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları 2 literatür incelenir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Bir Yaşlının Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme Grup Çalışması Ödev Sunumlar 3 notlara bakılır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Yaşlı İstismar Ve İhmali/Şiddet olgu sunumu Literatür taranır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklar taranır. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları kaynaklar taranır. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 31.05.2024 09:22