Genel Bilgi
Kod | HMS380 |
Ad | Geriatri Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SONGÜL KARADAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus ve sorunları, yaşlanma süreci, yaşlılara sunulan hizmetler ve yaşlılıkta yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik teorik bilgi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Geriatri hemşireliği, yaşlıların sağlığını koruma ve geliştirmeye odaklanan, hastalık durumunda tedavisine yönelik hemşirelik girişimlerinin uygulandığı bir alandır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. 2. - Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. - Ovayolu N, Ovayolu Ö, Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Fraklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016. 4. - İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S. (Ed.) İç Hastalıkları. 2 Cilt 3. Baskı, Güneş TIP Kitabevleri, Ankara, 2012. - Birinci Basamak İçin Temel Geriatri, 2012. İç Hastalıkları Hemşireliği AD http://static.ato.org.tr/fs/506304d267cde98830 000000/geriatri_semp_kitabi.pdf - Aslan D, Kutsal YG (Ed.) Güncel Geriatri El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2017. - Karadakovan A: Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2014. - Türk Geriatri Derneği. http://www.turkgeriatri.org/ - Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2020. - Lundy, K.S., Janes, S. Community health nursing: Caring for the public’s health. (3th ed.), Mississippi: Jones and Bartlett Publishers, 2014: 70-75, 156-167. - American Nurses Association. Home Health Nursing: Scope and Standards of Practice (2nd ed.). Washington, 2014: 25-46. - Bahar Z, Beşer A. Evde Bakım. 1. Baskı. Akademi. Basın ve Yayıncılık. İstanbul. - Jan Reed, Charlotte Calrke and Macfarlane Ed: Ayfer Karadkovan, Yaşlı Bakımı Hemşireliği, 1. Basım Mart 2015. - Erci B (Ed.). Halk Sağlığı Hemşireliği, İçinde: Yaşlı Sağlığı, 2009, 133-135. - Karadakovan A, Aslan FE (Ed.). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. İçinde: Yaşlılık ve Bakım. 2011, 119-126. - Akdemir N. Bostanoğlu H. Yurtsever S, ve ark. Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Tıp Dergisi, 2011; 38 (1): 57-65.
Notlar
Samancıoğlu S, Karadakovan A. Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2010; 5(13): 125-141. - Savaş S, Akçiçek F. Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme. Ege Tıp Dergisi, 2010; 49(3): 19- 30. - Kıssal A, Beşer A. Yaşlı istismar ve ihmalinin değerlendirilmesi. TAF TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009 ;8(4): 357-354. - Yücel N. (Ed.) Demanslı Yıllara Değer Katan Aktiviteler (Ergoterapi aktiviteleri, Uğraş Terapisi Aktiviteleri, Rehabilitasyon Aktiviteleri. Birinci Basım, İBB Basımevi, İstanbul, 2009. 13. http://www.ibb.gov.tr/sites/SaglikVeSosyalHizm etler/yayinlarimiz/PublishingImages/Demansl%C 4%B1%20Y%C4%B1llara%20De%C4%9Fer%20ka tan%20Aktiviteler.pdf Karadakovan A. Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Kitabevi, 2014.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geriatri hemşireliğinin genel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Yaşlı bireylerin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Yaşlı bireylerde sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları açıklar. |
ÖÇ04 | Geriatri hemşireliğiyle ilgili kanıta dayalı uygulamaları takip eder. |
ÖÇ05 | Yaşlı bireylerle ilgili teorik bilgisini uygulamaya aktarır. |
ÖÇ06 | Geriatrik bireylerde sık görülen sağlık sorunlarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programın Dağıtılması, Kaynakların Tanıtımı Ve Derse Hazırlık Süreci | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yaşlılık Tanımı, Yaşlılık Fizyolojisi Ve Fiziksel Sorunlar | Ders notları incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Yaşlılarda Sık Görülen Kronik Hastalıklar | Literatür taraması yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yaşlı Bireylerde Beslenme ve Sıvı Alımı | Yaşlılarda sıvı alımına yönelik içerikler incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Yaşlı Bireylerde Akılcı İlaç Kullanımı | Ders notları tekrarlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Yaşlı İzlemi Ve Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme | Derse dair notları gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yaşlı Bireyle İletişim | İletişime dair kısa notlar alınır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sorular hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaşlının Evde Bakım Süreci | Ders notlarına bakılır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Yaşlıda Düşmeler Ve Hemşirelik Bakımı | Literatür taraması yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
11 | Yaşlı Ayrımcılığı | Notlar tekrarlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları | Literatürdeki olgu sunumları incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Bir Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ödev Sunumları 2 | literatür incelenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Bir Yaşlının Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme Grup Çalışması Ödev Sunumlar 3 | notlara bakılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yaşlı İstismar Ve İhmali/Şiddet olgu sunumu | Literatür taranır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklar taranır. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynaklar taranır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |