Genel Bilgi
Kod | HML449 |
Ad | Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EVŞEN NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EVŞEN NAZİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır
Dersin Ön Koşulu
HML 222 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği dersini almak ve başarılı olmak.
Kaynaklar
Nazik, E. D(2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Akademi Yayınevi. Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e- book: Elsevier Health Sciences. Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women' s Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins. Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning. Johnson, K. A . (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala. Huggins, K . (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press. Covington, S. N. (2015). Fertility Counseling: Cambridge University Press. Kantrowitz, B., & Wingert, P. (2018). The Menopause Book: The Complete Guide: Hormones, Hot Flashes, Health, Moods, Sleep, Sex: Workman Publishing Company. Thomson, G., & Schmied, V. (2017). Psychosocial Resilience and Risk in the Perinatal Period: Implications and Guidance for Professionals: Taylor & Francis. Jordan, R. G., Farley, C. L., & Grace, K. T. (2018). Prenatal and postnatal care: a woman-centered approach: John Wiley & Sons. Kabukcuoğlu,K. (2017). Kadın Sağlığı Sorunlarının Psikosomatik Yansımaları. İstanbul: Detay Yayıncılık. Davidson, M. C ., London, M. L., & Ladewig, P. W. (2015). Olds' Maternal-newborn Nursing & Women' s Health Across the Lifespan: Pearson. Han, H. C., Lee, L . C., & Tseng, A. L. A. (2010). Urogynaecology and You: A Handbook for Women with Bladder Disorders, Womb and Vaginal Prolapse: World Scientific. Beckmann, C. R. B., & Gynecologists, A. C. O. (2010). Obstetrics and Gynecology: Lippincott Williams & Wilkins. Thomson, G., Dykes, F., & Downe, S. (2012). Qualitative Research in Midwifery and Childbirth: Phenomenological Approaches: Taylor & Francis Taşkın,L. (2017). Doğum ve KAdın Hastalıkları Hemşireliği.Ankara: Özyurt Matbaacılık. Okumuş,H., Mete, S.(2014). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed Yayıncılık. Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı ile ilgili temel kavramsal ve kuramsal bilgileri tanımlar. |
ÖÇ02 | Kadının ve fetüs/yenidoğanın sağlık durumunu değerlendirir. |
ÖÇ03 | Doğum öncesi, doğum ve doğum sonu dönemde anne ve yenidoğana yönelik uygun hemşirelik bakımını yapar. |
ÖÇ04 | Kadının sağlığında normalden sapma durumlarında uygun hemşirelik bakımını yapar. |
ÖÇ05 | Kadın sağlığına yönelik hemşirelik uygulamalarını ilgili mevzuatları göz önünde bulundurarak, kanıta dayalı bilgileri kullanarak, etik ilkeler doğrultusunda yapar. |
ÖÇ06 | Üreme sağlığı konusunda iletişim tekniklerini kullanarak birey ve aileye eğitim/danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kadın Sağlığı ile ilgili tanımlar, kavramlar, Dünyada ve Ülkemizdeki durum ve göstergeler | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Doğum öncesi döneme yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doğum öncesi dönemde görülen kanamalara yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gebelikte preeklampsi vakası tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Riskli gebeliklere yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gebeliği etkileyen sağlık sorunlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğum eylemine yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğum sonu bakıma yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Doğum sonu döneme yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğum sonu dönemde riskli durumlara yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kadının yaşam dönemlerine yönelik hemşirelik bakımı | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Üreme sistemi enfeksiyonlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Kadın sağlığı sorunlarına yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Dersin değerlendirilmesi | sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavla ilgili kaynaklara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavla ilgili kaynaklara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |