HML449 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması

6 AKTS - 1-10 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML449
Ad Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-10 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EVŞEN NAZİK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. EVŞEN NAZİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır

Dersin Ön Koşulu

HML 222 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği dersini almak ve başarılı olmak.

Kaynaklar

Nazik, E. D(2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Akademi Yayınevi. Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e- book: Elsevier Health Sciences. Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women' s Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins. Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning. Johnson, K. A . (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala. Huggins, K . (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press. Covington, S. N. (2015). Fertility Counseling: Cambridge University Press. Kantrowitz, B., & Wingert, P. (2018). The Menopause Book: The Complete Guide: Hormones, Hot Flashes, Health, Moods, Sleep, Sex: Workman Publishing Company. Thomson, G., & Schmied, V. (2017). Psychosocial Resilience and Risk in the Perinatal Period: Implications and Guidance for Professionals: Taylor & Francis. Jordan, R. G., Farley, C. L., & Grace, K. T. (2018). Prenatal and postnatal care: a woman-centered approach: John Wiley & Sons. Kabukcuoğlu,K. (2017). Kadın Sağlığı Sorunlarının Psikosomatik Yansımaları. İstanbul: Detay Yayıncılık. Davidson, M. C ., London, M. L., & Ladewig, P. W. (2015). Olds' Maternal-newborn Nursing & Women' s Health Across the Lifespan: Pearson. Han, H. C., Lee, L . C., & Tseng, A. L. A. (2010). Urogynaecology and You: A Handbook for Women with Bladder Disorders, Womb and Vaginal Prolapse: World Scientific. Beckmann, C. R. B., & Gynecologists, A. C. O. (2010). Obstetrics and Gynecology: Lippincott Williams & Wilkins. Thomson, G., Dykes, F., & Downe, S. (2012). Qualitative Research in Midwifery and Childbirth: Phenomenological Approaches: Taylor & Francis Taşkın,L. (2017). Doğum ve KAdın Hastalıkları Hemşireliği.Ankara: Özyurt Matbaacılık. Okumuş,H., Mete, S.(2014). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed Yayıncılık. Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby.

Notlar

Google scholar, Pubmed, Cochrane library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı ile ilgili temel kavramsal ve kuramsal bilgileri tanımlar.
ÖÇ02 Kadının ve fetüs/yenidoğanın sağlık durumunu değerlendirir.
ÖÇ03 Doğum öncesi, doğum ve doğum sonu dönemde anne ve yenidoğana yönelik uygun hemşirelik bakımını yapar.
ÖÇ04 Kadının sağlığında normalden sapma durumlarında uygun hemşirelik bakımını yapar.
ÖÇ05 Kadın sağlığına yönelik hemşirelik uygulamalarını ilgili mevzuatları göz önünde bulundurarak, kanıta dayalı bilgileri kullanarak, etik ilkeler doğrultusunda yapar.
ÖÇ06 Üreme sağlığı konusunda iletişim tekniklerini kullanarak birey ve aileye eğitim/danışmanlık yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kadın Sağlığı ile ilgili tanımlar, kavramlar, Dünyada ve Ülkemizdeki durum ve göstergeler konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 Doğum öncesi döneme yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Doğum öncesi dönemde görülen kanamalara yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Gebelikte preeklampsi vakası tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Riskli gebeliklere yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Gebeliği etkileyen sağlık sorunlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Doğum eylemine yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğum sonu bakıma yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Doğum sonu döneme yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Doğum sonu dönemde riskli durumlara yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kadının yaşam dönemlerine yönelik hemşirelik bakımı hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Üreme sistemi enfeksiyonlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Kadın sağlığı sorunlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Dersin değerlendirilmesi sınav hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınavla ilgili kaynaklara çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınavla ilgili kaynaklara çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 22 22
Toplam İş Yükü (Saat) 155
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,20
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.11.2024 01:53