Genel Bilgi
Kod | HML444 |
Ad | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiyede koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem yeri ve katkısını kavratmak Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama uygulama ve değerlendirme ile birlikte bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek hemşirelik bakımında holistik yaklaşımı içerir.
Dersin Ön Koşulu
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinde başarılı olmak dersin ön koşuludur.
Kaynaklar
1. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 1.2 Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitap Editörlüğü 1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 1.3. Alanında Yayımlanan Uluslararası Kitaplarda Bölümler 1. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 2. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 3. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 4. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 5. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 6. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern
Notlar
Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk sağlığı hemşireliği alanına ilişkin kuramsal bilgileri öğrenir. |
ÖÇ02 | Erişkin ve çocuk arasındaki farkı ayırt edebilir. |
ÖÇ03 | Çocukluk dönemi hastalıklarının hastalık belirtilerini tanıyabilir, erken tanısını koyabilir. |
ÖÇ04 | Aile dinamikleri ve aile çocuk bütünlüğüne destek verebilecek şekilde iletişim kurabilir. |
ÖÇ05 | Çocuk istismar ve ihmalinin erken belirtilerin tanıyabilir. |
ÖÇ06 | Çocuk istismar ve ihmalinde mevcut sorumluluklarını bilme. |
ÖÇ07 | Çocuk sağlığına ilişkin sorunların çözümüne yönelik bakım planı yapabilir. |
ÖÇ08 | Uygulanan hemşirelik girişimleri planını, bütüncül yaklaşım çerçevesinde değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pediatrik yaş grubunda hemşirelik süreci hazırlama. | Kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Pediatrik yaş grubunda hemşirelik sürecini tartışabilme. | Kliniklerde hemşirelik bakım planını tartışabilme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kliniklerdeki vakaları hemşirelik bakımı açısından tartışma. | Staja çıktığı kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kliniklerdeki vakalara yönelik hemşirelik bakım modellerini incelemek. | Kliniklerde hemşirelik bakım planını ve en iyi bakım modellerini tartışabilme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kliniklerdeki vakalara yönelik hemşirelik bakım modellerini uygulayabilmek. | Kliniklerde hemşirelik bakım modellerini inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Öğrenme hedefleri doğrultusunda bakım örneklerini inceleme. | Öğrenme hedeflerine yönelik bakım modelleri için okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
7 | Öğrenme hedefleri doğrultusunda bakım örneklerini tartışabilmek. | Öğrenme hedeflerine yönelik bakım modellerini için tartışabilme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | derse ilişkin hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Yenidoğan/Yoğun bakım hastalarına yönelik). | Yenidoğan Çocuk Yoğun Bakımlarında yatan hastalar için hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
10 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Hematoloji hastası için). | Kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
11 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Diyabet hastası). | kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Kronik böbrek yetmezliği olan çocuk). | kliniklerde hemşirelik bakım planı hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
13 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Solunum yolu enfeksiyonu olan çocuk). | hemşirelik bakım planı hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Gastroenteriti olan çocuk). | hemşirelik bakım planı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili kliniklerden vaka tartışması (Konvülziyonu olan çocuk) | (kliniklerde) hemşirelik bakım planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 27 | 27 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 54 | 54 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |