Genel Bilgi
Kod | HMS217 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EVŞEN NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri ve sonuçlarından yola çıkarak Türkiye ve Dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarını incelemek, yapılması gereken değişikleri irdelemek.
Dersin İçeriği
Bu ders toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile ilgili konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
BAŞAR, F. (Ed.). (2020). Toplumsal Cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. Williams, S. H. (Ed.). (2009). Constituting equality: Gender equality and comparative constitutional law. Cambridge University Press. Örtenblad, A., Marling, R., & Vasiljevic, S. (Eds.). (2017). Gender equality in a global perspective. New York, NY: Routledge. UNICEF. (2023). Gender Equality: Global Annual Results Report 2022.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarının ne olduğu net bir şekilde anlayacaklar; toplumsal cinsiyet eşitliğinin önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet eşitliğinin kadının insan haklarının korunması için önemli olduğunu bilir |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin Türkiye'de hayatın farklı alanlarında kadınlar için sebep olduğu dezavantajlı durumları ve hak ihlallerini anlar |
ÖÇ04 | Toplumsal Cinsiyet eşitliğinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan politikaları bilir, değerlendirir. |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet eşitliğini giderecek çözüm önerileri sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve hazırlık haftası. | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Cinsiyet nedir? Toplumsal cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet Eşitliği nedir? | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cinsiyete dayalı ayrımcılık, dolaylı-doğrudan ve pozitif ayrımcılık | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cinsiyete dayalı işbölümü, kadın istihdamı | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toplumsal cinsiyet ve kalkınma | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İndeksi | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ile ilgili uluslararası mevzuat ve mekanizmalar | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kadın ve Sivil Toplum Kuruluşları | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türkiye'de toplumsal cinsiyet ve hukuk | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve ekonomi | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve politika | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Örnek proje-I | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek proje-II | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Örnek proje-III | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |