Genel Bilgi
Kod | FYT223 |
Ad | Nörolojik Fizyoterapi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinir sistemini etkileyen hastalıklar ve bu hastalıklara bağlı olarak gelişen problemlerin tedavi sürecinde fizyoterapi teknikerlerinin görev alanında yer alan uygulamaların öğrenilmesidir
Dersin İçeriği
İnme, travmatik beyin yaralanması, omurilik yaralanması geçirmiş hastaların kliniği, oluşabilecek komplikasyonlar ve bu komplikasyonlara yaklaşımlar, Multipl skleroz, Parkinson hastalığı ve diğer bazı nörolojik hastalıkların kliniği, nörolojik hastalıklarda fizyoterapi teknikerliği uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları ve sunumlar
Notlar
Umphred, D., & Carlson, C. (Eds.). (2006). Fizyoterapi Teknikerleri için Nörorehabilitasyon. SLACK Incorporated.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinir sistemi fonksiyonel anatomisi ve temel fonksiyonlarını listeler. |
ÖÇ02 | Nörolojik rahatsızlığı olan hastalarda ortaya çıkabilecek temel semptomları sıralar. |
ÖÇ03 | Nörolojik hastalıklarla ilgili terminolojiyi açıklar. |
ÖÇ04 | Nörolojik fizyoterapi kısa ve uzun dönem amaçlarını listeler. |
ÖÇ05 | SVO semptomlarını listeler. |
ÖÇ06 | İnmeli hastalara uygulanan elektroterapi yöntemlerini hatırlar. |
ÖÇ07 | Omurilik yaralanması semptomlarını listeler. |
ÖÇ08 | Omurilik yaralanması olan hastalara uygulanan elektroterapi yöntemlerini hatırlar. |
ÖÇ09 | Multipl skleroz, parkinson hastalığı ve diğer bazı nörolojik hastalıklarda kullanılan fizyoterapi teknikeri görev alanındaki uygulamaları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nörolojik fizyoterapiye giriş | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | SVO ve Hemipleji | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hemipleji uygulamaları ve pozisyonlama | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Serebral palsi | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Farklı serebral palsi tiplerinde uygulamalar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Tonus bozuklukları; spastisite ve flasidite | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Travmatik beyin yaralanmaları | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması ve tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nöromuskuler hastalıklar - DMD | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nöromuskuler hastalıklar - BMD | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Multipl skleroz | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Parkinson hastalığı | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilişsel bozukluklar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Diğer nörolojik hastalıklar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vaka örnekleri | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması - tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması - tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |