Genel Bilgi
Kod | BİO603 |
Ad | Hücrenin Molküler Biyolojisi-I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hücrenin orjini, evrimi, incelenmesinde kullanılan başlıca yöntemlerin ve hücrenin temel bileşenlerinin anlaşılması. Hücre zar modeli, sitoplazma zarı ve yüzey oluşumlarının, Endoplazmik Retukulum, Golgiaparatı, Lizozom, Vokuol ve Ribozomların yapı ve işlevlerinin, hücresel proteinlerin biyosentezi ve yıkımlarının anlaşılması için gerekli bilgilerin verilmesi.
Dersin İçeriği
Hücrenin orjini ve evrimi. Prokaryotik hücre; Model hücre ve model organizmalar. Hücrenin temel moleküler bileşenleri. Enzimler, enzimatik etkileşimler ve katalitik aktivitelerinin düzenlenmesi. Hücrenin temel molekülerinin biyosentezi. Hücre zar modeli ve plazma zarının yapısı. Hücre zarında madde taşınması, endositoz ve ekzositoz. Hücre yüzey oluşumları, hücre duvarları ve ekstrasellüler matriks. Hücre-Hücre, hücre-matriks etkileşimler. Endoplazmik retukulum, Golgi aparatı, Lizozim ve Merkezi vakuolün yapı ve fonksiyonları. Fagositoz ve otofaji, Veziküler taşınma. Ribozomların yapı ve işlevleri, Proteinlerin posttranslasyonel değişimi. Protein katlanmasında rol alan genel enzim ve şaferonlar, proteinlerin yıkılması.
Dersin Ön Koşulu
BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji BİO 502 Temel Tıbbi Genetik derslerini almış olmak
Kaynaklar
G.M. Cooper, R.E. Housman. Hücre Moleküler Yaklaşım. Çeviri Editörleri; Neşe Atabey, Ersan Kalay, Meral Sakızlı, İzmir Tıp Kitabevi Kırtasiye Büro Malz. San. ve Tic.Ltd.Şti. RYedinci Baskı, 2016.
Notlar
G.M. Cooper, R.E. Housman. Hücre Moleküler Yaklaşım. Çeviri Editörleri; Neşe Atabey, Ersan Kalay, Meral Sakızlı, İzmir Tıp Kitabevi Kırtasiye Büro Malz. San. ve Tic.Ltd.Şti. RYedinci Baskı, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücrenin evrimi ve orijini konusunda bilgi birikimine sahip olacaktır. |
ÖÇ02 | Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin özelliklerini bilecektir. |
ÖÇ03 | Hücrenin moleküler yapısı hakkında bilgi birikimine sahip olacaktır. |
ÖÇ04 | Hücrenin bileşenleri hakkında bilgi birikimine sahip olacaktır. |
ÖÇ05 | Hücrenin tüm organellerinin yapısını ve fonksiyonunu öğrenecektir. |
ÖÇ06 | Tıp Fakültesinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olacaktır. |
ÖÇ07 | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerinin laboratuvarlarını yaptırabilme becerisini kazanacaktır. |
ÖÇ08 | İnsan vücudundaki tüm hücrelerin birbirleri ile olan etkileşimleri konusunda bilgi birikimine sahip olacaktır. |
ÖÇ09 | Genetik materyalin moleküler yapısı hakkında bilgi birikimi olacaktır. |
ÖÇ10 | Moleküler teknikler konusunda tam bir donanıma sahip olacaktır. |
ÖÇ11 | Moleküler tabanlı bazı genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
ÖÇ12 | Moleküler genetik hastalıkların, mendelian ya da non mendelian geçişi konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
ÖÇ13 | Moleküler hücre biyolojisi bilgisine geniş düzeyde sahip olacaktır. |
ÖÇ14 | Moleküler konularda araştırma konusu bulmada burada oluşan bilgi birikimininden faydalanacaktır. |
ÖÇ15 | Bir proje yapma ve yürütme konusunda gerekli bilgi birikimi ve deneyime sahip olacaktır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücrenin orjini ve evrimi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Prokaryotik hücre. Model hücre ve model organizmalar. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücrenin temel moleküler bileşenleri. Enzimler, enzimatik etkileşimler ve katalitik aktivitelerinin düzenlenmesi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hücrenin temel molekülerinin biyosentezi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hücre zar modeli ve plazma zarının yapısı. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücre zarında madde taşınması, endositoz ve ekzositoz. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hücre yüzey oluşumları, hücre duvarları ve ekstrasellüler matriks. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hücre-Hücre, hücre-matriks etkileşimler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Endoplazmik retikulum ve Golgi aparatı. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Lizozim ve vakuolün yapı ve fonksiyonları. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Fagositoz ve otofaji, Veziküler taşınma. Proteinlerin posttranslasyonel değişimi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ribozomların yapı ve işlevleri. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Protein katlanmasında rol alan genel enzim ve şaferonlar, proteinlerin yıkılması. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konuların genel tekrarı. | Anlatılan konuları tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |