Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
İlk ve Acil Yardım | |
Kod | IAY204 |
Ad | Klinik Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-24 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 27 AKTS |
Yerel Kredi | 16 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hemşire DUDU ALPTEKİN (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilerin dersleri kapsamında aldıkları teorik-pratik arka planla ve sağlık profesyonelleri eşliğinde, sağlık kuruluşlarında hastaların ya da kazazedelerin fiziksel muayenesini yapma, olası sorunlarını saptama ve onlara gerekli müdahaleleri gerçekleştirme becerisini öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği belirlenen sağlık kuruluşlarında uygulama yapılmasından; sağlık kuruluşlarının protokolü ölçüsünde hastaların veya kazazedelerin klinik değerlendirilmesinden-analiz edilmesinden ve gerekli müdahalelerin gerçekleştirilmesinden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dersin kaynağı bulunmamaktadır.
Notlar
Dersin kaynağı bulunmamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık kuruluşlarında hastaya ya da kazadedeye yaklaşımı ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ02 | Sağlık kuruluşlarındaki sağlık protokolleri arasındaki farklılığı ayırt eder. |
ÖÇ03 | Sağlık kuruluşlarında sağlık profesyonelleri tarafından yapılan müdahaleleri inceler. |
ÖÇ04 | Klinikte gerçekleşen uygulama protokollerini teorik arka planla ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Hastanın ya da kazazedenin tıbbi öyküsünü açıklar. |
ÖÇ06 | Hastayı ya da kazazedeyi değerlendirir. |
ÖÇ07 | Hastanın ya da kazazedenin tıbbi bulgularını ve sorununu teşhis eder. |
ÖÇ08 | Hastaya ya da kazazedeye sağlık profesyonellerinin gözetiminde ve eşliğinde gerekli müdahaleleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kliniklerin Tanıtılması ve Uyulması Gereken Kuralların Açıklanması | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 1 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 2 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 3 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 4 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 5 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ve Kliniğin Değerlendirilmesi 6 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 7 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 8 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 9 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 10 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 11 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 12 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Klinik Uygulamada Gözlem, Deneyim ile Kliniğin Değerlendirilmesi 13 | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 28 | 392 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 20 | 280 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 674 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 26,96 | ||
AKTS | 27 AKTS |