IHS115 Osmanlı Türkçesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS115
Ad Osmanlı Türkçesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Osmanlı Türkçesi döneminde yazılmış, basılmış Arap harfli metinleri okuyup anlayabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Osmanlı Türkçesinin harflerinin ve yazısının öğretimi, Osmanlı Türkçesi döneminde yazılmış Arap harfli Türkçe metinleri okuma ve anlama çalışmaları yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul 2003. Prof. Dr. Mehmet Kanar, Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul 2012.

Notlar

Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul 1987.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı Türkçesi adlandırmasının hangi dönemleri kapsadığını bilir.
ÖÇ02 Osmanlı Türkçesinde kullanılan yazı şekil ve karşılıklarını yazabilir.
ÖÇ03 Osmanlı Türkçesinde kullanılan yazı şekil ve karşılıklarını okuyabilir.
ÖÇ04 Transkripsiyon alfabesini tanır ve çevriyazıda kullanabilir.
ÖÇ05 Osmanlı Türkçesinde yer alan kelimelerin kökenini bilir.
ÖÇ06 Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir.
ÖÇ07 İncelediği metnin Arapça, Türkçe, Farsça dillerinden hangisi olduğunu ayırt edebilir.
ÖÇ08 Osmanlı Türkçesinde el yazması ve matbu metinleri ayırt edebilir.
ÖÇ09 Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyabilir.
ÖÇ10 Osmanlı Türkçesi elifbasıyla yazı yazabilir.
ÖÇ11 Osmanlı Türkçesindeki kaynaklardan tarih, edebiyat çalışmalarında doğrudan yararlanabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türklerin kullandığı yazı sistemlerinin tanıtımı Uygur, Göktürk ve Arap harfli Türkçe metin örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Osmanlı Türkçesinde Arap Harflerinin Kullanımı Türkçe metinlerin Arap harfli çeşitli formlarından ve tarihsel dönemlerinden metin örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Osmanlı Türkçesinde Arap harflerine ilave yazı şekilleri ve Türkçeye uyarlanması Öğrencilerin yazabileceği kısa örnek cümleler seçilip hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Elifba, harekeler, bitişen ve bitişmeyen harflere ilişkin yazma okuma çalışmaları Harflerin bitişme özelliklerini gösteren kaynaklardan örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkçe kelimelerde ünlülerin yazılışı, ünsüzlerin özellikleri hakkında örnek yazma okuma çalışmaları Osmanlı Türkçesi metinlerinde Türkçe ünlülerin çokça yer aldığı metin örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
6 Türkçede zamirlerin yazılışı, nazal n harfinin kullanım şekilleri Osmanlı Türkçesi metinlerinde Türkçe zamirlerin çokça yer aldığı metin örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Türkçe yapım eklerinin yazılış kuralları Osmanlı Türkçesi metinlerinde Türkçe yapım eklerin çokça yer aldığı metin örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
9 Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimelerin yapı özellikleri Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimelerin ism-i fail, ism-i mef'ul, ism-i mekan vs. yapılarını gösteren çizelge hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Osmanlı Türkçesindeki Arapça tamlamaların yazılış ve okunuş özellikleri Osmanlı Türkçesi metinlerinde sıkça Arapça tamlama örnekleri olan metinler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Osmanlı Türkçesindeki Arapça, sayı, takvim kelimelerinin özellikleri Osmanlı Türkçesi metinlerinde sıkça Arapça tamlama örnekleri olan metinler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Osmanlı Türkçesinde belirli kelime ve ifadelerin özellikleri Konuya ilişkin örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Osmanlı Türkçesindeki Farsça kelimelerin yapı özellikleri Konuya ilişkin örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Osmanlı Türkçesindeki Farsça tamlamaların özellikleri Konuya ilişkin örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 El yazması Türkçe metinlerin özellikleri Konuya ilişkin örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 77
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,08
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 07:12