Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | ILH431 |
Ad | Tasavvuf |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tasavvuf Tarihi ve kültürüne ilişkin klasik ve modern literatür bilgisinin yanında tasavvufun temel kavramları, tarikatların oluşum süreci, ritüelleri ve topluma etkisi hakkında bilgi edinip tahliller yapmak.
Dersin İçeriği
Tasavvufun doğuşu, gelişimi, kaynakları, kültürel ve sanatsal etkileri, sufi şahsiyetler, tasavvufi/manevi eğitim, tasavvuf ahlakı.
Dersin Ön Koşulu
koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Tasavvuf klasikleri ve modern kitaplar
Notlar
Kuşeyri - er-Risale Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvufun ortaya çakışı ve gelişmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Tasavvufun temel öğretilerini tanır. |
ÖÇ03 | Tasavvufun Kur'an ve Sünnet'teki kaynaklarını söyler. |
ÖÇ04 | Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. |
ÖÇ05 | Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Tasavvuf ekolleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Tasavvuf metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar. |
ÖÇ08 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf nedir | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasavvufun konusu | İlgili konuya dair araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tasavvufun Kaynağı | Tasavvufun kaynağına dair görüşler hakkında araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Temel Tasavvufi Eserler | Tasavvuf literatürüne dair araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tasavvuf Kavramları | Önerilen tasavvuf kaynaklarından ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Tasavvufun dönemleri | Tasavvuf tarihine dair araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Tasavvufun önemi ve etkisi | konuya dair makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Vize sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Tasavvuf Düşüncesi | Kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tasavvuf Kültür ve Sanatı | Konuya dair eserler üzerinde araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Tasavvuf Ahlakı | Tasavvuf ahlakı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Mevlana Düşüncesi | Mesnevi hakkında bilgi araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Tasavvuf, Kur'an ve Sünnet | Konuya dair araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İbnü'l Arabi Düşüncesi | İbnü'l Arabî hakkında araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Günümüz tasavvuf akımları | Anadolu'da mevcut tasavvuf ekolleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |