ILH431 Tasavvuf

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH431
Ad Tasavvuf
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasavvuf Tarihi ve kültürüne ilişkin klasik ve modern literatür bilgisinin yanında tasavvufun temel kavramları, tarikatların oluşum süreci, ritüelleri ve topluma etkisi hakkında bilgi edinip tahliller yapmak.

Dersin İçeriği

Tasavvufun doğuşu, gelişimi, kaynakları, kültürel ve sanatsal etkileri, sufi şahsiyetler, tasavvufi/manevi eğitim, tasavvuf ahlakı.

Dersin Ön Koşulu

koşul aranmamaktadır

Kaynaklar

Tasavvuf klasikleri ve modern kitaplar

Notlar

Kuşeyri - er-Risale Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvufun ortaya çakışı ve gelişmesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Tasavvufun temel öğretilerini tanır.
ÖÇ03 Tasavvufun Kur'an ve Sünnet'teki kaynaklarını söyler.
ÖÇ04 Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder.
ÖÇ05 Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar.
ÖÇ06 Tasavvuf ekolleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Tasavvuf metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar.
ÖÇ08 Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvuf nedir Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tasavvufun konusu İlgili konuya dair araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tasavvufun Kaynağı Tasavvufun kaynağına dair görüşler hakkında araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Temel Tasavvufi Eserler Tasavvuf literatürüne dair araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tasavvuf Kavramları Önerilen tasavvuf kaynaklarından ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
6 Tasavvufun dönemleri Tasavvuf tarihine dair araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
7 Tasavvufun önemi ve etkisi konuya dair makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
8 Vize sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tasavvuf Düşüncesi Kaynaklardan araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Tasavvuf Kültür ve Sanatı Konuya dair eserler üzerinde araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
11 Tasavvuf Ahlakı Tasavvuf ahlakı hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 Mevlana Düşüncesi Mesnevi hakkında bilgi araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Tasavvuf, Kur'an ve Sünnet Konuya dair araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 İbnü'l Arabi Düşüncesi İbnü'l Arabî hakkında araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
15 Günümüz tasavvuf akımları Anadolu'da mevcut tasavvuf ekolleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yıl sonu sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yıl sonu sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 05:20