Genel Bilgi
Kod | VTS140 |
Ad | Zor Koşullarda Hayatta Kalma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
ÖĞRENCİLERİN ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI KARA, DENİZ VE SUDA HAYATTA KALABİLME BECERİLERİ KAZANMALARI AMAÇLANMIŞTIR
Dersin İçeriği
KARA, DENİZ VE SUDA ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI HAYATTA KALABİLME BECERİLERİ
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
T.C. Sağlık Bakanlığı İlkyardım Ders Notları 2- ERC (European Resuscitation Council) BLS/AED Guidelines, 2020. 3- Hastane Öncesi Acil Bakımda Temel ve İleri Yaşam Desteği. Ali Ekşi. 4- B.K. Tekelioğlu. İlkyardım ve Temel Yaşam Desteği Ders Notları, 2017.
Notlar
Kaza Sonrası Hayatta Kalma Ders Notları Video ve görseller Vaka Raporu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ani gelişen olaylar ve kazalar sonrası hayatta kalabilme becerisi kazanma yeteneğini geliştirir |
ÖÇ02 | Su kazalarında suda hayatta kalabilmeyi inceler ve yapar |
ÖÇ03 | Hipotermi acil durumunda mücadeleyi sıralar ve mücadele eder |
ÖÇ04 | Kaza, afet ve zor koşullar sonrası organizasyon yeteneği kazanmayı inceler ve hayatta kalma şansını arttırma becerilerini sıralar |
ÖÇ05 | Yangın ve dumanla mücadele eder doğru ilkyardım uygular |
ÖÇ06 | Kara oluşan kazalar ve afetlerde hayatta kalabilmeyi bilir ve uygular |
ÖÇ07 | Yüksek irtifa kazalarında baro travma etkileri ve hayatta kalabilmeyi inceler |
ÖÇ08 | Çölde veya aşırı sıcak alanlarda hayatta kalabilmeyi yapar |
ÖÇ09 | Doğada zor koşullarda içilecek su elde etme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ10 | Doğru şekilde hayatta kalma işaretlemelerini yapar |
ÖÇ11 | Doğal yaşamdan gelebilecek tehlikelere karşı önlem alabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1 SurvivalıEtkileyen Faktörler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | 2 Kurtarma işaretleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | 3 Yaşamı Devam Ettirebilmekİçin Ana Prensipler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | 4 Su Elde Etme Yolları | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | 5 Yüksek irtifada hayatta kalabilme ve barotravma | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | 6 Çölde Ve Ormanda Survival | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | 11 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm - 1) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | 12 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm -2) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | 13 Karada zor koşullarda hayatta kalma uygulama eğitimleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | 9 Çölde ve Ormanda OluşabilecekTehlikeler ve Önlemleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | - UYGULAMALI EĞİTİM - Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 2 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 3 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 4 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |