Genel Bilgi
Kod | VET241 |
Ad | Biyokimya I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayris GÖKÇEOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ayris GÖKÇEOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı hayvan organizmasında yer alan temel biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonlarının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Karbonhitrat, lipit ve protein gibi biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonlarını içeren bir derstir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Lehninger Principles of Biochemistry : Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biochemistry : P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası
Notlar
Powerpoint sunumları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hekimlik alanında önemli olan temel fizikokimyasal ilkelerini tartışır |
ÖÇ02 | Karbonhidratların kimyasal yapısı ve fonksiyonlarını tanımlar |
ÖÇ03 | Proteinlerin kimyasal yapısı ve fonksiyonlarını tanımlar |
ÖÇ04 | Lipidlerin kimyasal yapısı ve fonksiyonlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Hayvan organizmasında önemli olan mineral ve vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | 4 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 4 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizikokimyasal ilkeler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Fizikokimyasal ilkeler II | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mineraller I: Makro elementler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Mineraller II:mikro elementler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Karbonhidratların kimyasal yapıları ve fonksiyonları I: Monosakkaritler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası Laboratuvar uygulama hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Karbonhidratların kimyasal yapıları ve fonksiyonları ıı: Disakkaritler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Karbonhidratların kimyasal yapıları ve fonksiyonları III: Polisakkaritler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Proteinlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları I: Proteinlerin sınıflandırılması ve Aminoasitler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası Laboratuvar uygulama hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Proteinlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları II: Peptit bağının oluşumu ve oligopeptitler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Proteinlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları III: Nükleoproteinler, kromoproteinler ve safra renkli maddeler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Lipidlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları I: Genel bakış ve Yağ asitleri | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası Laboratuvar uygulama hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Lipidlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları II:Gliserin taşıyan lipidler ve taşımayan lipidler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Vitaminler I: Yağda çözünen vitaminletr | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Vitaminler II: Sda çözünen vitaminler | Powerpoint sunumlar,Biyokimyanın İlkeleri: Dawid L. Nelson, Michael M. Cox Lippincott Biyokimya: P.C. Champee,R.A. Harvey Tablolarla Biyokimya I: Tanju Ası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |