Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VTS241 |
Ad | Biyoteknoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PETEK PİNER BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. PETEK PİNER BENLİ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında Biyoteknolojinin genel uygumla alanlarının, günümüzde kullanılan Biyoteknolojik yöntemlerin ve Hayvan Biyoteknolojisinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, biyoteknolojinin tanımı, tarihçesi ve başlıca uygulama alanları, genetik materyalin yapısı ve fonksiyonları (DNA, RNA), bakteriyal DNA ve viral DNA, gen ekspresyonu, eksrakromozamal genetik elementler (Trasnpozonlar, Plazmidler), rekombinant DNA teknolojisi, biyoteknolojik aşılar, nükleikasitlerin in vitro amplifikasyonu, hastalıkların teşhisinde kullanılan biyoteknolojik yöntemler, trasngenik hayvanlar, hayvanlarda klonlama teknikleri, hayvanlarda embriyo transferi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Modern Biyoteknoloji ve Uygulamaları, Haydar Bağış, 2015
Notlar
Moleküler Biyoteknoloji, Bernard R. Glick, 2015 Introduction to Biotechnology, William J Thieman, 2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojinin tanımı ve başlıca uygulama alanlarını ifade eder. |
ÖÇ02 | Genetik materyalin yapısı (DNA, RNA) ve fonksiyonlarını kendi ifadeleriyle açıklar. |
ÖÇ03 | Gen Ekspresyonunun aşamalarını sıralar. |
ÖÇ04 | Eksrakromozamal genetik elementleri ve fonksiyonlarını benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Rekombinant DNA teknolojisinin aşamalarını ve kullanılan yöntemleri listeler. |
ÖÇ06 | Biyoteknolojik aşıların üretimi ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Biyoteknolojik çalışmalarda kullanılan polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve elektroforez tekniklerininin aşamalarını özetler. |
ÖÇ08 | Transgenik hayvanları, hayvanlarda klonlama tekniklerini, hayvanlarda embriyo transfer tekniklerini ve kullanım alanlarını ifade eder. |
ÖÇ09 | Biyoteknolojinin Veteriner Hekimlikte uygulama alanlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 3 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | 3 |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 3 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanımı tarihçesi ve başlıca uygulama alanları. | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücre (Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre) ve Hücre Organelleri | Ders notu okuma, kaynak kitap okuma, interetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Genetik materyalin yapısı ve fonksiyonları (DNA, RNA), bakteriyal DNA ve viral DNA | Ders notu okuma internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | DNA nın Fonksiyonları (Replikasyon, Tamir Mekanizmaları, DNA Rekombinasyonu) | Ders notu okuma, kaynak kitap okuma, ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Gen Ekspresyonu (Trasnkripsiyon, Translasyon) | Ders notu okuma, kaynak kitap okuma, görsel data inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Eksrakromozamal Genetik Elementler (Trasnpozonlar, Plazmidler) | Ders notu okuma, ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Gen klonlamada kullanılan enzimler ve vektörler | Ders notu okuma, kaynak kitap okuma, görsel data inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rekombinant DNA teknolojisi (Gen Klonlama) | Ders notu okuma, kaynak kitap okuma, görsel data inceleme, güncel literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Prokaryotlarda ve Ökaryotlarda Gen Klonlanması | Ders notu okuma, görsel data inceleme, internetten araştırma yapma, ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Biyoteknolojik aşılar | Ders notu inceleme güncel literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Nükleikasitlerin in vitro amplifikasyonu | Ders notu inceleme, internetten araştırma yapma, görsel data inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Hastalıkların Teşhisinde Kullanılan Biyoteknolojik Yöntemler | Ders notu okuma, görsel data inceleme, güncel literatur inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Transgenik hayvanlar | Ders notu okuma, ödev yapma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hayvanlarda Klonlama Teknikleri/Hayvanlarda Embriyo Transferi | Ders notu okuma, internetten araştrıma yapma, görsel data inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |