Genel Bilgi
Kod | CMZ213 |
Ad | Akışkanlar Mekaniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GALİP SEÇKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GALİP SEÇKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Akışkanlar Mekaniğinin temel prensiplerini belirlenmesi ve mühendislik problemlerine uygulanması.
Dersin İçeriği
Akışın özellikleri, basınç ve akışkan statiği, akışkan kinematiği, Bernouilli ve enerji denklemleri, momentum analizi ve akış sistemleri.
Dersin Ön Koşulu
Temel fizik bilgisine sahip olmak
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Akışkanlar Mekaniği (Salih Kırkgöz)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akışkanlar Mekaniği temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Uygulamada karşılaşılan farklı akış problemlerini belirler. |
ÖÇ03 | Durgun bir akışkan içerisindeki basınç değişimini tanımlar. |
ÖÇ04 | Durgun bir akışkan tarafından düz ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplar. |
ÖÇ05 | Kaplardaki akışkanların doğrusal ivmelenme ve dönme şeklindeki rijit cisim kuvvetlerini analiz eder. |
ÖÇ06 | Langrange ve Euler tanımlamaları arasındaki dönüşümde maddesel türevin rolünü açıklar. |
ÖÇ07 | Bernoulli denkleminin kullanımını ve sınırlamalarını anlayabilme ve bu denklem ile farklı türlerdeki akış problemlerini çözer. |
ÖÇ08 | Kontrol hacmine etkiyen çeşitli kuvvetleri ve momentleri tespit eder. |
ÖÇ09 | Akışla ilgili kuvvetleri belirlemede kontrol hacmi analizini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akışkanlar Mekaniği temel kavramlar. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Akışkanların Statiği, Bir Noktadaki Basınç, Sıkışmayan Akışkanlarda Statik Basınç | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Rölatif Basıncı Ölçen Aletler, Hidrosatik Kuvvetlerin Bulunması | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sıvıların Rölatif Dengesi, İvmelenme, merkezcil İvme | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Akışkanların Kinematiği, Temel Denklemlerin Analiz Yöntemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Akım Özellikleri, Akımın Sınıflandırılması, Akımda İvme | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Arasınav | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Kütlenin Korunumu, Akışkan Elemanının Yersel Hareketi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Akım Fonksiyonu, Hız Potansiyel Fonksiyonu, Akım Ağ | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İdeal Akışkanlarda Momentumun Korunumu, Euler Hareket Denklemleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bernoulli Denklemi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Akımda Basınç ve Hız | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Bernoulli Denkleminin Uygulamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Bernoulli Denkleminin Uygulamaları-2 | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Final Sınavı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |