Genel Bilgi
Kod | CMZ202 |
Ad | Termodinamik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Maddenin özellikleri. Kapalı sistemler termodinamiği. İlkyasa çözümlemesi. açıksistemler termodinamiği. İkinci yasa çözümlemesi.
Dersin İçeriği
Klasik termodinamiğin temel prensiplerini öğretmek. Öğrencilere kapalıve açıksürekli birakışveya kararsız düzgün akışsistemleri ile ilgili temel termodinamik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme yetisi kazandırmak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Termodinamiğin temelleri Claus Borgnakke , Richard E. Sonntag Palme Yayınevi 2018
Notlar
Principles of Environmental Thermodynamics and Kinetics Kalliat T. Valsaraj, Elizabeth M. Melvin CRC Press 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
ÖÇ02 | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dahilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
ÖÇ03 | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
ÖÇ04 | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamiğin Temel Kavramları, basınç ve sıcaklık problemleri çözme | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Saf Maddenin, Fazları, Özellik tabloları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mükemmel Gaz denklemi, Sıkıştırılabilme çarpanı, problem çözme. Isı geçişi ile enerji aktarımı. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Termodinamiğin sıfırncı yasası | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kapalı Sistemler için Termodinamiğin Birinci yasasının uygulanması. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Termodinamiğin ikinci yasası. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Entropi ve çevresel önemi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sürekli akışlı açık sistem örneklerinde birinci yasanın uygulanması | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Zamanla değişen açık sistemlerde enerji denkliği | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Termodinamiğin ikinci yasasının tanımlanması ve ısı makineleri, ısı pompaları, soğutma makineleri için ikinci yasa uygulaması. Devridaim makinelerinin, tersinir ve tersinmezliğin tanımlanması. Entropinin tanımı, Clausius eşitsizliği, entropinin artış ilkesi. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mühendislik sistemlerinin ikinci yasa çözümlemesi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Gaz akışkanlı üç çevrimleri | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kuru hava, atmosferik hava, havanın özgül nemi, bağıl nem ve çiğ noktası sıcaklığı hesabı. Psikrometrik diyagram ile ıslak soğutma kulesi tasarımı. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Teorik ve gerçek yanma, oluşum ve yanma entalpisi, Kimyasal reaksiyona girenlerin birinci yasa çözümlemesi, adyabatik alev sıcaklığı. | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |