Genel Bilgi
Kod | CMS419 |
Ad | Çevre Yönetim Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FUAT BUDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FUAT BUDAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
ISO 14001:2015 standardının gereklilikleri, temel prensipleri, elemanları ve içeriklerinin anlaşılmasının sağlanması ve Çevre Yönetim Sistemi oluşturmada kullanılan bir uygulama modeli ve kılavuzu ile pratik kazandırılması.
Dersin İçeriği
ISO 14001:2015 Standardına Giriş, Standardı uygulamanın faydaları, Risk temelli düşünme, Ek SL, Kapsam, Organizasyonun Bağlamı, Liderlik, Planlama, Destek, Operasyon, Performans değerlendirme, İyileştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları, Çevre yönetim sistemleri – Şartlar ve kullanım kılavuzu, TS EN ISO 14001, Türk Standardı.
Notlar
Ders notları, Çevre yönetim sistemleri – Şartlar ve kullanım kılavuzu, TS EN ISO 14001, Türk Standardı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre Yönetim Sisteminin gereklilikleri, prensipleri, sistemleri ve metodolojisinin açıklama |
ÖÇ02 | ÇYS elemanları ve uygulama modelinin açıklama |
ÖÇ03 | Çevre politikası oluşturma, Çevre boyutlarını analiz etme |
ÖÇ04 | Amaç, hedef ve yönetim programları oluşturma |
ÖÇ05 | Küçük ve orta işletmeler için Çevre Yönetim Sistemi oluşturma ve devamlılığını sağlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevre Yönetim Sistemlerine Giriş | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | ÇYS Metodolojisi, Elemanları, Uygulama Modeli | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | TS EN ISO 14001:2015, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | TS EN ISO 14001:2015, Çevre Yönetim Sistemleri - Şartlar Ve Kullanım Kılavuzu- devam | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | ÇYS Uygulaması ve Aşamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kapsam | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kapsam2 | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Kuruluşun bağlamı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Liderlik, taahhüt ve hesap verebilirlik | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Planlama - faaliyetlerinin, ürünlerinin ve hizmetlerinin çevresel boyutlarını, etkilerini, risklerini ve fırsatlarını belirlemek | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kaynaklar, iletişim ve dokümantasyon | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Operasyonel planlama ve kontrol | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Performans değerlendirmesi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Sürekli iyileştirme | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |