Genel Bilgi
Kod | JS442 |
Ad | Fosil Yakıtlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere Fosil yakıtların araştırılması ile ilgili nasıl çalışılacağı ve yerkabuğunda bulunan fosil yakıtların özellikleri ile önemini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, Yakıtların genel sınıflandırılması, Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, Rezervuar kayalar ve özellikleri, Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Kömür hakkında genel bilgiler, Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, Kömür petrografisi, Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, Bitümlü şeyller ve asfaltitler.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
Köksoy, M., 1985. Yakıtlar Jeolojisi Ders Kitabı. Hacettepe Üniv. Yayını, Ankara.
Notlar
Ders konusu ile ilgili son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi. (Power Point sunusu olarak web sitesine yüklenmiştir). Kural, O., 1991. Kömür. İTÜ Maden Fakültesi, Maden Mühendisliği Bölümü, Yayını, 976 s, İstanbul. Ünalan, G., 2010. Kömür Jeolojisi. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü Eğitim Serisi, 41, 556 s, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Organik malzemenin birikimi ve korunması ile ilgili oluşumu anlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Petrolün oluşumu, göçü, birikimi ve kapanlanma ile ilgili gelişmeleri anlayacak ve açıklayabilecektir. |
ÖÇ03 | Kömürlerin oluşumu ve diyajenezi ile sınıflandırılmasını anlayacak ve açıklayabilecektir. |
ÖÇ04 | Asfaltitlerin oluşumunu anlayabilecek ve açıklayabilecektir. |
ÖÇ05 | Bitümlü şeyllerin oluşumunu, sınıflandırılmasını ve karakteristik özelliklerini anlayacak ve açıklayabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yakıtların genel sınıflandırılması. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Rezervuar kaya ve özellikleri. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kömür hakkında genel bilgiler. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kömür petrografisi. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bitümlü şeyler ve asfaltitler. | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Konu Tekrarı | Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |