Genel Bilgi
Kod | BYESAİ2 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan prensiplerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma bilgi ve yeteneğinin kazanılması
Dersin İçeriği
Bilimsel bilginin niteliği ve gelişme süreci, sosyal bilimlerde yöntem ve yöntem ilkeleri, bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel bazı kavramlar, nicel ve nitel veri toplama ve analiz teknikleri, bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallar ve etik kurallara uygun alıntı yapma biçim ve teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim üyesi sunumu, Soru-Cevap, Tartışma, Slayt (PowerPoint) Gösterimi, İnceleme hazırlanması
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ve bilimsel bilgiyle ilgili temel bazı kavramları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma sürecini ve türlerini açıklayabilir, herhangi bir eserin bilimsellik düzeyini tespit edebilir. |
ÖÇ03 | Nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin temel özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallarını bilir. |
ÖÇ05 | Etik kurallara uygun araştırma yapmayı ve akademik çalışma haline getirmeyi uygulamalı olarak gösterebilir. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntemin temel aldığı görüşleri, tanımını, aşamalarını ve niteliklerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Avlama ve İşleme Teknolojisi konularında yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile derinleştirir, geliştirir ve çalışma alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. Yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanıyla ilgili güncel bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanması gereken araştırma yöntemlerinde ileri düzeyde beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni bir düşünce, yöntem veya tasarıyı geliştirebilir veya mevcut bir yöntem veya tasarımı farklı bir alana uygulayabilir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün bir konuyu kavrayarak araştırır, uyarlar ve uygular, farklı düşüncelerin, yeni fikirlerin eleştirel analizini yapabilir ve değerlendirebilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Avlama ve İşleme Teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir fikir, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi alanına uygulayabilir. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal veya uluslararası bilimsel dergilerde makale yayınlayarak alanındaki bilgilere ve sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir ve bu süreçte yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri başarıyla kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanındaki konuları uzman kişilerle tartışırken özgün görüşlerini savunabilir ve alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dilde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Avlama ve İşleme Teknolojisi alanındaki teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemelere akademik ve profesyonel bir disiplinle katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanıyla ilgili sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik konularda çözüm üretebilir ve bu değerlerin gelişimini destekler | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilginin Nitelikleri ve Bilimsel Araştırmalarda Amaç Bilimin Gelişimi | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel Bazı Kavramlar: Tümdengelim, Tümevarım ve Hipotezli Tümdengelim | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Herhangi bir Eserin Bilimsellik Düzeyinin Belirlenmesi | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilimsel Araştırma Süreç ve Aşamaları | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel Araştırma Türleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Araştırma Konusunun Seçimi, Sınırlandırılması ve Geçici Plan Hazırlanması | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veri Toplama ve Analiz Teknikleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Nicel ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Araştırma İçin Internetten Yararlanma | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öğrenci sunumları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
15 | Öğrenci sunumları ve genel değerlendirme | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |