Genel Bilgi
Kod | SAİ043 |
Ad | Su Ürünlerinde Gravad ve Marinasyon Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA DURMUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünlerinde marinasyon ve gravad uygulamaları uzun yıllardır uygulanmakta olan geleneksel su ürünleri işleme yöntemleridir. "Yemeye hazır", "pişirmeye hazır" veya "servise hazır" su ürünlerine yönelik dünya genelinde son yıllarda talep nedeniyle bu yöntemlere önemi daha da artmaktadır. Bu kapsamda su ürünlerinde marinasyon ve gravad teknolojilerinin esaslarının ve uygulamalarının öğretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Su ürünleri doğası gereği çabuk bozulan gıdalardır ve bu nedenle korumak için çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. Su ürünlerinin işlenmesi ve pazarlanması tüm dünyada rekabetçi bir hale gelmiştir. "Yemeye hazır", "pişirmeye hazır" veya "servise hazır" su ürünleri, günümüzün zaman sıkıntısı çeken tüketicilerinin dinamik isteklerini karşılamak için cazip bir şekilde paketlenmiş hazır gıdalar arasında yer almaktadır. Marine edilmiş su ürünleri ve Gravadlar yemeye hazır ürünler oldukları için ısıtılmadan veya pişirilmeden tüketilebilirler. Bu ders kapsamında su ürünlerinde marinasyon ve gravad uygulamalarının temel esasları, tarihçesi, pazar payı anlatılacak ve bu işleme tekniklerinin uygulamalı öğretimi laboratuvarda gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
İlgili akademik yayınlar
Notlar
İlgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geleneksel işleme teknolojilerinin önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Marinasyon hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Marinasyon hazırlama yöntemlerini bilir. |
ÖÇ04 | Gravad teknolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Gravad hazırlama yöntemlerini bilir. |
ÖÇ06 | Marinasyon ve gravid teknolojilerinin su ürünleri üzerine etkilerini gözlemler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Avlama ve İşleme Teknolojisi konularında yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile derinleştirir, geliştirir ve çalışma alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. Yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanıyla ilgili güncel bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanması gereken araştırma yöntemlerinde ileri düzeyde beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni bir düşünce, yöntem veya tasarıyı geliştirebilir veya mevcut bir yöntem veya tasarımı farklı bir alana uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün bir konuyu kavrayarak araştırır, uyarlar ve uygular, farklı düşüncelerin, yeni fikirlerin eleştirel analizini yapabilir ve değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Avlama ve İşleme Teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir fikir, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi alanına uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal veya uluslararası bilimsel dergilerde makale yayınlayarak alanındaki bilgilere ve sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir ve bu süreçte yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri başarıyla kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanındaki konuları uzman kişilerle tartışırken özgün görüşlerini savunabilir ve alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dilde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Avlama ve İşleme Teknolojisi alanındaki teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemelere akademik ve profesyonel bir disiplinle katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma alanıyla ilgili sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik konularda çözüm üretebilir ve bu değerlerin gelişimini destekler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Su ürünlerinde geleneksel işleme yöntemlerine genel bakış | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ülkemizde uygulanmakta olan geleneksel su ürünleri işleme yöntemleri | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Marinasyon | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Marinasyon teknolojisinin su ürünlerinde raf ömrüne etkileri | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Farklı su ürünlerinde marinasyon teknikleri I | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Farklı su ürünlerinde marinasyon teknikleri II | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Marinasyon uygulaması | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Gravad | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gravad teknolojisinin su ürünlerinde raf ömrüne etkileri | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Farklı su ürünlerinde gravad teknikleri I | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Farklı su ürünlerinde gravad teknikleri II | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Gravad uygualaması I | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Gravad uygualaması II | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Marinasyon ve Gravad teknolojilerinin geleceği | Ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |