Genel Bilgi
Kod | HAS533 |
Ad | Çocuk Sağlığı I (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu programı tamamlayan katılımcılar; halk sağlığı bakış açısı ile çocuk ve adolesan sağlığı hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Tanımlar, çocuk sağlığının önemi, çocuğun toplum ve aile içindeki yeri ve önemi, çocukluk dönemleri, çocuk sağlığını etkileyen faktörler ile mortalite ve morbidite, çocukluk sağlığının ölçümü ve göstergeler, ÇEKÜS yaklaşımı, bağışıklama
Dersin Ön Koşulu
Halk Sağlığı Yüksek Lisans Giriş-Kabul Koşulları
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Tanır F, Demirhindi H. Eds) Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020
Notlar
Dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1.Ülkemizde ve Dünya’da çocuk ve adolesan sağlığının önemini, çocuğun aile ve toplum içindeki değerini, anne ve bebek arasındaki sağlıklı ilişkiyi ve önemini bilir, hizmet öncelemesinde çocuk sağlığının yerini bilir) |
ÖÇ02 | 2.Çocuklukta sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmaların ortaya çıkmasını sağlayan sosyal faktörleri ve bu hastalıkların erken tanısını ve bu hastalıklara koruyucu hekimlik yaklaşımını bilir |
ÖÇ03 | 3.Çocukluk dönemlerini, dönemlere göre önemli sağlık sorunlarının tanı ve erken tanısını bilir, bu dönemlere göre beslenmenin farkını bilir |
ÖÇ04 | 4.Çocukluk dönemlerine göre emzirme, ek gıda vb beslenme farklarını bilir, gerekli önerileri yapar, emzirme ve meme bakım teknikleri ve doğru beslenmeyi bilir |
ÖÇ05 | 5.Çocuk sağlığı göstergelerini, çocuk sağlığını etkileyen faktörleri, başlıca bebek ve çocuk sağlığı morbidite ve mortalite nedenlerini bilir; bu verilere ulaşır, ilgili hesaplamaları yapar |
ÖÇ06 | 6.Ülkemizde 1.basamak hekimliği düzeyinde çocuk sağlığı hizmet modelini, sunumunu ve yürütülen ilgili kamu/özel programları ve kullanılan form vb basılı ve/veya dijital ortamları bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel halk sağlığı kavramlarını bilir, halk sağlığı konularında danışmanlık ve eğiticiliğin esaslarını sayar | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Epidemiyolojik ilkeler doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, araştırma yapar, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale hazırlayıp sunar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakların yönetim esaslarını bilir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği ile meslek hastalıkları bilir, bu konuda 1.Basamak düzeyindeki görevleri isteler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk ve adolesan sağlığının esaslarını bilir, değerlendirir ve 1.Basamaktaki görevleri tanımlar | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıklar ve zoonotik hastalıkları ve 1.Basamaktaki ilgili görevleri bilir, 1.Basamaktaki bağışıklama hizmetlerini planlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın, üreme sağlığı ve aile planlaması ile ilgili hizmetleri planlar | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kronik hastalıklar ve yaşlı sağlığı ile ilgili 1.Basamak hizmet sunumunu sayar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevre sağlığı, laboratuvar hizmetleri ile ilgili görevleri yürütür | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplum beslenmesi ve beslenme hastalıklarını bilir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 01.Çocuk sağlığının önemi, temel kavramlar | Kaynak taraması-Ödev | |
2 | 02.Çocukluk evreleri | Kaynak taraması-Ödev | |
3 | 03.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-1 (morbidite) | Kaynak taraması-Ödev | |
4 | 04.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-2 (mortalite) | Kaynak taraması-Ödev | |
5 | 05.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-3 | Kaynak taraması-Ödev | |
6 | 06.Çocuk sağlığında hedefler-1 | Kaynak taraması-Ödev | |
7 | 07.Çocuk sağlığında hedefler-2 | Kaynak taraması-Ödev | |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | |
9 | 08.Adolesan sağlığı | Kaynak taraması-Ödev | |
10 | 10.ÇEKÜS yaklaşımı | Kaynak taraması-Ödev | |
11 | 11.Çocuklukta beslenme | Kaynak taraması-Ödev | |
12 | 12.Okul çağı | Kaynak taraması-Ödev | |
13 | 13.Çocukluk dönemine psiko-sosyal yaklaşım | Kaynak taraması-Ödev | |
14 | 14.Güncel sorunlar:Pandemi ve olağandışı durumlar | Kaynak taraması-Ödev | |
15 | 15.Güncel sorunlar: Dijital dünya | Kaynak taraması-Ödev | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,28 | ||
AKTS | 5 AKTS |