Genel Bilgi
Kod | BT0128 |
Ad | Laktik Asit Bakterilerinin Biyoteknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, laktik asit bakterilerinin çeşitliliği, metabolik ve stres tolerans özellikleri ve yeteneklerinin artırılması için genetik/metabolik mühendislik araçlarının kullanımı temelinde, gıda ve gıda dışı sektörler için farklı organik bileşiklerin üretimi için biyolojik katalizör olarak potansiyellerine ilişkin kısa bir genel bakış sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, LAB suşlarının sınıflandırılmasını ve laktik asit, etanol ve asetik asit biyosentezi için metabolik yollarını özetlemiştir. Ayrıca, fermente süt (yoğurt), peynir, içecekler, ekmek ve hayvansal gıdalar yapmak için çeşitli gıda endüstrilerinde uygulamasını göstermiştir. Ayrıca, LAB tabanlı probiyotiklerin, bakteriyosinlerin, ekzopolisakkaritlerin, biyokoruyucuların geniş spektrumu ve bunların insan sağlığına ilişkin ilgili faydaları da tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İlgili ders notları
Notlar
1. Biotechnology of Lactic Acid Bacteria: Novel Applications, Second Edition (2015) Editor(s): Fernanda Mozzi, Raúl R. Raya, Graciela M. Vignolo Print ISBN:9781118868409 |Online ISBN:9781118868386 |DOI:10.1002/9781118868386 2. Lactic Acid Bacteria Microbiological and Functional Aspects, (2019) Edited By: Gabriel Vinderola, Arthur Ouwehand, Seppo Salminen, Atte von Wright, ISBN 9780815366485, by CRC Press 3. Barcenilla, C., Ducic, M., López, M., Prieto, M., & Álvarez-Ordóñez, A. (2022). Application of lactic acid bacteria for the biopreservation of meat products: A systematic review. Meat Science, 183, 108661. 4. Lactic Acid Bacteria, Bioengineering and Industrial Applications (2019). Editors: Wei Chen, DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-7283-4 5. Hatti-Kaul, R., Chen, L., Dishisha, T., & Enshasy, H. E. (2018). Lactic acid bacteria: From starter cultures to producers of chemicals. FEMS microbiology letters, 365(20), fny213. 6. Chen, W. (2019). Lactic Acid Bacteria. Omics and Functional Evaluation., Springer Singapore.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | LAB suşlarının sınıflandırılmasını için biyokimyasal testleri kullanır. |
ÖÇ02 | LAB suşlarının laktik asit, etanol ve asetik asit biyosentezi için metabolik yollarını araştırır. |
ÖÇ03 | Laktik asit bakterilerinin gıda sanayinde kullanımı ve bunların oluşturdukları esas ve yan ürünler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ekip çalışmasına uyum sağlama, meslek etiğine saygılı olma ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve terminoloji dersi | Konuyla ilgili kaynaklar ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Suş gelişimi | Konuyla ilgili kaynaklar ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Substrat kullanımı | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Laktik asit proses sınırlamalarının üstesinden gelmek | İlgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | LAB ve enzimleri seçici dönüşümler için biyokatalizör olarak | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Aktif ambalajlamada LAB metabolitleri | İlgili kaynaklar ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Probiyotik ve starter kültür kaynağı olarak laktik asit bakterileri | İlgili kaynakları ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Antimikrobiyal ajanların kaynağı olarak laktik asit bakterileri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Vitamin kaynağı olarak laktik asit bakterileri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Enzim kaynağı olarak laktik asit bakterileri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Düşük kalorili tatlandırıcıların kaynağı olarak laktik asit bakterileri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Laktik asit bakteri fermantasyon ürünlerinin uygulanması | İlgili kaynakları ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Laktik Asit Bakterileri ve Tarım ve Su Ürünleri Yetiştiriciliği Endüstrisi | İlgili kaynakları ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Laktik Asit Bakterileri ve İlaçlar ve Tıbbi Sağlık Endüstrisi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |