Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT0151 |
Ad | Laktik Asit Bakterilerinin Endüstriyel Uygulamaları ve Metabolitleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derste, laktik asit bakterilerinin genişletilmiş uygulamalarında önemli metabolitler, biyomühendislik ve biyoteknoloji perspektifinden gıda endüstrisi açısından ele alınıp incelenecektir.
Dersin İçeriği
Laktik asit bakterileri (LAB), şeker fermantasyonunun ana ürünü olarak laktik asit sentezleyen heterojen bir tür grubudur. LAB, süt ürünleri, şarap, ekmek, deniz ürünleri ve sebzeler gibi çok çeşitli gıda fermantasyonları için dünya çapında kullanılan endüstriyel açıdan önemli bir mikroorganizma grubudur. Bu kursta, LAB'nin fermantasyon süreçlerine adaptasyonu, biyosentetik kapasiteleri ve metabolik çok yönlülükleri, LAB'nin fermente bir gıdada belirli yararlı bileşikleri üretmek, serbest bırakmak ve/veya artırmak için mikrobiyal başlatıcılar olarak uygulanmasını kolaylaştıran başlıca özelliklerden bazılarıdır. Ayrıca, gıda muhafazası için yeni bakteriyosinlerin karakterizasyonu ve kullanımı ve LAB tarafından biyojenik amin üretiminin tespiti, anlaşılması ve kontrolü ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İlgili ders notları
Notlar
1. Wang, Y., Wu, J., Lv, M., Shao, Z., Hungwe, M., Wang, J., ... & Geng, W. (2021). Metabolism characteristics of lactic acid bacteria and the expanding applications in food industry. Frontiers in Bioengineering and Biotechnology, 9. 2. Fidan, H., Esatbeyoglu, T., Simat, V., Trif, M., Tabanelli, G., Kostka, T., ... & Özogul, F. (2022). Recent developments of lactic acid bacteria and their metabolites on foodborne pathogens and spoilage bacteria: Facts and gaps. Food Bioscience, 101741. 3. Lactic acid bacteria as pro-technological, bioprotective and health-promoting cultures in the dairy food industry 4. Bartkiene, E., Gruzauskas, R., Ruzauskas, M., Zokaityte, E., Starkute, V., Klupsaite, D., ... & Özogul, F. (2022). Changes in the Microbial Community and Biogenic Amine Content in Rapeseed Meal during Fermentation with an Antimicrobial Combination of Lactic Acid Bacteria Strains. Fermentation, 8(4), 136. 5. Retrospecting the concept and industrial significance of LAB bacteriocins
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laktik asit bakterilerinin metabolik, genetik, ekolojik, morfolojik, fizyolojik özelliklerini sıralar. İsimlendirilmesini ve sınıflandırılmasını tanımlar. |
ÖÇ02 | Endüstrideki önemleri ve kullanımları hakkında tartışır. |
ÖÇ03 | Gelişme ihtiyaçları ile sayım, izolasyon ve identifikasyon metotlarını uygular. |
ÖÇ04 | Biyoteknolojik metabolitlerin oluşum mekanizmaları ve kullanım alanlarının tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve terminoloji dersi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Laktik Asit Bakterileri Tarafından Sentezlenen Ürünler (Organik Asitler, Bakteriyosin, Vitaminler, Ekzopolisakkaritler, Gama-Aminobütirik Asit, Aroma Maddeleri, Antioksidan Maddeler) | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Laktik asit bakterilerinin biyolojik katalizör olarak potansiyeli | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gıda fermantasyon mekanizması | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | LAB'nin fermantasyon süreçlerine uyarlanabilirliği | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
6 | LAB'nin biyosentetik kapasitesi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | LAB suşunun gelişimi | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Starter Kültürler | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bakteriyosinler ve karakterizasyonları | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
11 | Gıdaların korunmasında yeni bakteriyosinlerin kullanımı | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | LAB ve metabolitler tarafından biyojenik amin üretiminin kontrolü | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | LAB ve metabolitlerin gıda güvenliği | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Bakteriyosin eğilimleri | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Gelecek trendler | Konuyla ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |