Genel Bilgi
Kod | BY506 |
Ad | Bitki Toplama, Kurutma ve Herbarium Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ BOZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki örneklerinin araziden toplanıp herbaryuma yerleştirmesine kadar olan işlemleri ve konuyla ilgili terimleri öğretmek.
Dersin İçeriği
Bitki Toplanmasında Göz Önüne Alınacak Hususlar, Örneklerin Toplama Şekli, Örnekleri Etiketleme Ve Presleme Sistemleri. Herbarium’un Bitki Familyalarına Göre Sınıflandırıp Oluşturulması, Bitki Familyası, Cins, Tür, Alt Tür Varyete Ve Form Adlarının Latince Kuralları, Bitki Taksonomisi Birimlerinde Yer Alan Taksonomik Adlarının İfade Ettiği Anlamlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SEÇMEN, Ö., GEMİCİ, Y., GÖRK, G., BEKAT, L., LEBLEBİCİ, E., 2000. Tohumlu Bitkiler Sistematiği Ders Kitabı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 18-57.
Notlar
Seçmen, Ö., Gemici, Y. (1989). Tohumlu Bitkiler Sistematiği. İzmir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci bitki örnekleri araziden toplayabilir, |
ÖÇ02 | Herbaryuma yerleştirmesine kadar olan işlemleri gerçekleştirebilir. |
ÖÇ03 | Konuyla ilgili terimleri öğrenir ve kullanır. |
ÖÇ04 | Öğrendiği bilgileri arazide ve herbaryum ortamında uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Herbaryum ve özellikleri hakkında genel bilgi - Herbaryum kuralları hakkında otlukta bilgilendirme | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitki nasıl toplanır ve incelenecek hale getirilir - Araziden örnek bitki toplama, arazi defteri tutma, presleme uygulamaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Örnekleri kurutma hakkında genel bilgi. Toplanan örneklerin kurutulması, numaralandırılması | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Örneklerin zararlı böceklerden arındırılması- Örneklerin herbaryuma girişe hazır hale getirilmesi aşamalarının uygulanması | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Herbaryum kartonu ve etiket hazırlama - Toplanan örneklerin kartona yapıştırılması ve etiketlenmesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Örneklerin herbaryuma girişi ve koleksiyonların düzenlenişi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Herbaryum kullanımı, Örnekleri ödünç alıp verme hakkında bilgi - Bitki teşhisinde herbaryum kullanım uygulamaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Herbaryum bakımı, kayıt, rapor tutulması, herbaryum sözlüğü - Herbaryumdan örnek alınması, kayıt tutulması | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Botanik bahçeleri ve arboretumlar - Bitki örneklerinin teşhisi uygulamaları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dünyada ve Türkiye'de herbaryumların tarihçesi ve bitki toplama, kurutma, presleme, teşhisi, herbaryum materyali haline getirme uygulamaları ve herbaryum kullanım çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bitki familyası, cins, tür, alt tür varyete ve form adlarının latince yazım kuralları. Bitki taksonomisi birimlerinde yer alan taksonomik adlarının ifade ettiği anlamlar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bölgedeki doğal vejetasyondan bitki örneklerinin toplattırılması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Toplanan örneklerin teşhis ve tespit işlemleri | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Toplanan örneklerin herbaryuma hazır hale getirilerek koleksiyona eklenmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 7 | 12 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,00 | ||
AKTS | 8 AKTS |