Genel Bilgi
Kod | SD0204 |
Ad | Osmanlı Kültür ve Medeniyeti |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Etiket | ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SAİT DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlı Kültürünün ve Medeniyetinin oluşumuna ait kurum ve yapılanmanın tarihi süreç içinde gelişmesi ve diğer medeniyetlere olan etkilerini dersi alanlar kavratmak ve tarihimizdeki Osmanlı medeniyetini önemini belirtmek
Dersin İçeriği
Osmanlı Kültürünün ve Medeniyetinin oluşumuna ait kurum ve yapılanmanın tarihi süreç içinde gelişmesi ve etkileri
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Sait Dinç, Osmanlı Kültür ve Medeniyeti, Yayınlanmamış Ders Notları, Adana 2017
Notlar
Yılmaz Öztuna, Osmanlı Devleti Tarihi 2, Medeniyet Tarihi, İst. 2018, Ötüken Neşriyat Mükrimin Halil Yınalcık, Osmanlıda Devlet, Hukuk Adalet, İst. 2005, Eren Yay. Mükrimin Halil Yınalcık , Osmanlı Uygarlığı 2, Ank., 2003 Kültür Bak. Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel olarak Osmanlı Siyasi Tarihini bilir ve siyasal gelişmelerin Osmanlı Medeniyetine yaptığı katkıları öğrenir ve açıklar. |
ÖÇ02 | Osmanlı Kültürü ve Medeniyetinin oluşumu ve gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. |
ÖÇ03 | Tarihsel süreç içinde Osmanlı Devlet ve Yönetim teşkilatının tüm unsurlarının oluşumunu, uygulamalarını ve gelişimini bilir. |
ÖÇ04 | Osmanlı Toplumsal yapısı ve bu yapıyı oluşturan dinsel ve etnik unsurların özelliklerini ve bu toplumsal grupların yerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Osmanlı Ekonomisinin siyasal süreçte gelişimini, temel özelliklerini ve Osmanlı Medeniyetine katkısını öğrenir ve açıklar. |
ÖÇ06 | Osmanlı Eğitim ve Öğretim kurumlarının genel özelliklerini, çeşitlerini ve faaliyetlerini öğrenir ve bu kurumların Osmanlı Medeniyetine olan katkılarını bilir. |
ÖÇ07 | Osmanlı Kültür ve Medeniyetinin geçmişte ve günümüzde Evrensel olarak uygarlığımıza yaptığı katkılarını öğrenir. |
ÖÇ08 | Osmanlı Sanatının unsurlarını, temel özelliklerini ve gelişimini, Osmanlı sanatına ait görsel, işitsel ve duyuşsal eserleri öğrenir ve bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültür, Medeniyet, Devlet, İmparatorluk kavramları ve Osmanlı Devletinin Kurucu etnik yapısı, Kurulduğu Coğrafya . | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Osmanlı Devletinin Kuruluşu ve Siyasal Gelişmeler (Kuruluş Dönemi/1299-1453) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Osmanlı Devletinin Kuruluş Döneminde Osmanlı Medeniyetinde Meydana gelen Gelişmeler ve Sonuçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Osmanlı Devletinin İmparatorluğa Yükselmesi, Siyasal Gelişmeler (Yükselme Dönemi/1453 - 1600) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Yükselme Döneminde Osmanlı Medeniyetinde Meydana gelen gelişmeler ve Sonuçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Osmanlı İmparatorluğunun Küresel olarak Egemenliğinin zayıflaması ve Çöküşü, Siyasal Gelişmeler ve Sonuçları(1600 - 1922) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çöküş Döneminde Osmanlı Medeniyetinde Meydana gelen gelişmeler ve Sonuçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlı Devletinde Yönetim Sistemi. Devleti oluşturan Temel Kurumlar ve bu Kurumların Unsurları ve İşlevleri. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Osmanlı Askeri Yapısı. Bu yapının Temel unsurları ve Uygulamaları( Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri). | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Osmanlı Toplumsal Düzeni. Toplumsal Katmanlar ve bu toplumsal grupların kamusal Yaşama etkileri. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Osmanlı Ekonomik Sistemi. Osmanlı Ekonomisinin temel unsurları ve uygulamalar. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Osmanlı Eğitim ve Öğretim Sistemi. Eğitim ve Öğretim Kurumlarının özellikleri ve Uygulamaları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Osmanlı Medeniyetinde Güzel Sanatlar. Osmanlı Sanatının yarattığı eserler ve Osmanlı Medeniyetine Katkıları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
15 | Dersin konularının genel tekrarı ve Dersin Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |