Genel Bilgi
Kod | SD0210 |
Ad | Modern Ortadoğu Siyasal Tarihi (18. Yüzyıldan Günümüze) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SAİT DİNÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
18. Yüzyıldan günümüze Orta doğuda yaşanan siyasal, Sosyo - ekonomik ve yönetimsel değişimler, olaylar ve sonuçlarını öğrencilere öğretmek. Günümüz Ortadoğu Dünyasının siyasal durumu ve gelişmeleri neden - sonuç ilişkisi içinde kavratmak ve Ortadoğu ile ilgili siyasal bilgilerini pekiştirmek.
Dersin İçeriği
18. Yüzyıldan günümüze Orta doğuda yaşanan siyasal, Sosyal, ekonomik ve yönetimsel değişimler, olaylar ve sonuçları. Günümüz Ortadoğu dünyasında yaşanan siyasal gelişmeler.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Sait Dinç, Modern Ortadoğu Siyasal Tarihi, Yayınlanmamış Ders Notları, Adana 2018
Notlar
-Zekeriya KURŞUN, Davut Hut, Ahmet Emin Dağ(Komisyon), Modern Ortadoğu Tarihi, Eskişehir 2019, Anadolu Ün. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları; . - William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Çev. Mehmet Harmancı, İst. 2008, Agora Kitapçılık Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kendi ülkemizinde içinde bulunduğu Ortadoğu coğrafyasının kültür ve siyasal yapısı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Ortadoğu Coğrafyasında yaşayan insanların kültürel değerlerini, yaşam biçimlerini bilir ve açıklar. |
ÖÇ03 | Ortadoğu'da yakınçağda ve günümüzde yaşanan siyasal gelişmelerin nedenlerini ve sonuçlarını bilir ve açıklar. |
ÖÇ04 | 20. yüzyılın başlarında Dünyayı yöneten büyük güçlerin Ortadoğu üzerinde uyguladıkları Emperyalist politikaları ve sonuçlarını bilir. |
ÖÇ05 | Günümüz Ortadoğusunda temel sorunlar olan Dinsel gerginlik/mezhepsel sorunlar, Petrolün yarattığı sorunlar, Su Kullanımı sorunu, Arap - İsrail sorunu ve Arap baharının yarattığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Ortadoğu'da 20. ve 21. yy. yaşanan terör eylemleri, kitlesel ayaklanmalar, yönetim değişikleri ve geniş çaplı savaşların nedenlerini ve sonuçlarını bilir ve öğrenir. |
ÖÇ07 | Türkiye'nin kurulduğu zamandan bugüne kadar Ortadoğu'daki yerini ve uyguladığı dış politikasını öğrenir ve açıklar. |
ÖÇ08 | Türkiye'nin toplumsal tarihi, etnik ve kültürel durumu açısından Ortadoğu ülkeleri ve toplumları ile ilişkilerilerin niteliğini ve sonuçlarını bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin, hedeflerinin, işleyişinin ve kaynaklarının tanıtımı. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ortadoğunun tanımı, coğrafi konumu, tarihsel altyapısı, toplumsal ve kültürel durumu. Ortadoğunun Genel Özellikleri | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Ortadoğu'nun Büyük Güçler Tarafından Paylaşımı ve Gelişmeler(1788 - 1945). Fransa, İngiltere, Rusya, Almanya, İtalya, vd. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Ortadoğunun Paylaşımı ve Gelişmeler(1918 - 1945). İngiltere, Fransa, Rusya, Almanya, İtalya, vd. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | I. Dünya Savaşından II. Savaşı sonuna kadar Ortadoğuda ülkeler ve siyasal durum. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | II. Dünya Savaşının sonunda Ortadoğuda yeni düzen ve Ulusalcı yönetimlerin ve devletlerin kuruluşu (Mısır, Irak, Lübnan, Ürdün, İran, İsrail, vd.) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Türkiye'nin kuruluşundan II. Dünya Savaşının sonuna kadar Ortadoğu Politikası ve Uygulamaları(1920 - 1945) . Atatürk döneminde Türk Dış Politikası ve uygulamaları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | II. Dünya Savaşı Sonrası Ortadoğuda Siyasal Gelişmeler(1945 - 2002). İsrailin Kuruluşu; Arap İsrail Anlaşmazlığı/Savaşları ve Sonuçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Arap - İsrail Mücadelesi(1945 - 2002). İsrailin Kuruluşu; Arap İsrail Anlaşmazlığı/Savaşları ve Sonuçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösteri |
11 | Soğuk Savaş Döneminde Ortoğuda Büyük Güçlerin rekabeti. A.B.D. ve Sovyetler Birliği ve Ortadoğuda Etkinlikleri(1947 - 1991). | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ortadoğuda 20 yüzyıl sonu ve 21. yüzyıl başlarında Petrol sorunu, dinsel/ etnik ve mezhepsel sorunlar, su meselesi ve bunu getirdiği bölgesel ve küresel gelişmeler;( Petrol Krizi, OPEC, İslam Konseyi, İran Irak Savaşı, İsrailin Büyük bir güç haline gelmesi, Filistin sorunu, Dinsel ve Etnik Terör Eylemleri, Körfez Savaşları, vd.) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Küresel Krizlerin Merkezi Ortadoğu. 20 yüzyıl sonu ve 21. yüzyıl başlarında Petrol sorunu, dinsel/ etnik ve mezhepsel sorunlar, su meselesi ve bunu getirdiği bölgesel ve küresel gelişmeler;( Petrol Krizi, OPEC, İslam Konseyi, İran Irak Savaşı, İsrailin Büyük bir güç haline gelmesi, Filistin sorunu, Dinsel ve Etnik Terör Eylemleri, Körfez Savaşları, vd.) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Türkiye'nin II. Dünya Savaşından günümüze Ortadoğu Politikası. Ortadoğu ülkeleri ve Toplumlarıyla siyasi, askeri ve kültürel ilişkiler ve Gelişmeler. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dersin tüm konularının ve öğrenme çıktılarının genel bir değerlendirmesi. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |