Genel Bilgi
Kod | SD0306 |
Ad | Tıbbi Görüntüleme Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZİYAFER GİZEM PORTAKAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi görüntüleme sistemlerinin fiziksel prensiplerine yönelik bilgilerin kullanım alanları ile birlikte öğretilmesi ve karşılaştırılması.
Dersin İçeriği
Tıbbi Görüntülemeye Giriş. Tıbbi Görüntülemede Temel Kavramlar. Manyetik Rezonans (MR) Görüntülemede Fiziksel Prensipler. MR Cihazında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları. Bilgisayarlı Tomografide (BT) Fiziksel Prensipler. BT Cihazında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları. Konvansiyonel ve Dijital Röntgende Fiziksel Prensipler. Röntgen Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları. Ultrasonografide (US, renkli Doppler US, Elastografi) Fiziksel Prensipler. Ultrasonografi Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları. PET (Pozitron Emisyon Tomografi) ve SPECT (Tek Foton Emisyonlu Tomografi) Görüntülemede Fiziksel Prensipler. PET ve SPECT Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları. Tıbbi Görüntülemede Cihaz Kalite Kontrol Yöntemleri. Tıbbi Görüntülemede Hasta Kalite Kontrol Yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Ders notları ve ilgili makaleler.
Notlar
1. How Does MRI work? An Introduction to the Physics and Function of Magnetic Resonance Imaging. Second Edition, Springer, 2008. Dominik Weishaupt, Victor D. Köchli, Borut Marincek. 2. An Introduction to The Principles of Medical Imaging. Revised Edition, Imperial College Press, 2005. Chris Guy, Dominic ffytche. 3. The Physics of Medical Imaging. Taylor&Francis Group, 1988. Steve Webb. 4. X-Ray Computed Tomography in Biomedical Engineering. Springer Verlag London Limited, 2011. Robert Cierniak. 5. Medical Imaging Physics. Fourth Edition, Wiley-Liss, 2002. William R. Hendee, E. Russell Ritenour. Prof. Dr. Doğan Bor, Radyasyon, Sağlık Riskleri ve Tanısal İncelemelerde Korunma. Dünya Tıp Kitabevi, 2016. Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları. Palme Yayıncılık, 2009. IAEA, Training Course Series No. 42. Radiation Biology: A Handbook for Teachers and Students. Vienna, 2010. Yves Lemoigne, Alessandra Caner, Radiation Protection in Medical Physics. NATO Science for Peace and Security Series B: Physics and Biophysics. Springer Science, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel tıbbi görüntüleme kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Tıbbi görüntülemenin tarihsel gelişimini sıralar. |
ÖÇ03 | Manyetik Rezonans (MR) Görüntülemede Fiziksel Prensipleri açıklar. |
ÖÇ04 | MR kullanımına yönelik çeşitli örnekler sunar. |
ÖÇ05 | Bilgisayarlı Tomografide (BT) Fiziksel Prensipleri açıklar. |
ÖÇ06 | BT kullanımına yönelik çeşitli örnekler sunar. |
ÖÇ07 | Konvansiyonel ve Dijital Röntgende Fiziksel Prensipleri açıklar. |
ÖÇ08 | Röntgen kullanımına yönelik çeşitli örnekler sunar. |
ÖÇ09 | Ultrasonografide (US, renkli Doppler US, Elastografi) Fiziksel Prensipleri açıklar. |
ÖÇ10 | Ultrasonografi kullanımına yönelik çeşitli örnekler sunar. |
ÖÇ11 | PET (Pozitron Emisyon Tomografi) ve SPECT (Tek Foton Emisyonlu Tomografi) Görüntülemede Fiziksel Prensipleri açıklar. |
ÖÇ12 | PET ve SPECT kullanımına yönelik çeşitli örnekler sunar. |
ÖÇ13 | Tıbbi görüntülemede cihaz kalite kontrol yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ14 | Tıbbi görüntülemede hasta kalite kontrol yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ15 | Tıbbi görüntülemede kullanılan farklı metotların hangi amaçlarla kullanıldığını öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Görüntülemeye Giriş. | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
2 | Tıbbi Görüntülemede Temel Kavramlar. | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
3 | Manyetik Rezonans (MR) Görüntülemede Fiziksel Prensipler. | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Anlatım |
4 | MR Cihazında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Anlatım |
5 | Bilgisayarlı Tomografide (BT) Fiziksel Prensipler | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Anlatım |
6 | BT Cihazında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
7 | Konvansiyonel ve Dijital Röntgende Fiziksel Prensipler | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanılır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Röntgen Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Ultrasonografide (US, renkli Doppler US, Elastografi) Fiziksel Prensipler | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Ultrasonografi Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
12 | PET (Pozitron Emisyon Tomografi) ve SPECT (Tek Foton Emisyonlu Tomografi) Görüntülemede Fiziksel Prensipler | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
13 | PET ve SPECT Cihazlarında Yapılan Görüntüleme Uygulamaları | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
14 | Tıbbi Görüntülemede Cihaz Kalite Kontrol Yöntemleri | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
15 | Tıbbi Görüntülemede Hasta Kalite Kontrol Yöntemleri | Literatür taranarak konu başlıklarına hazırlanılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanılır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanılır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |