Genel Bilgi
Kod | CEN222 |
Ad | Operating Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Barış ATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders işletim sistemlerine bir giriş niteliğindedir. Temel odak noktası, bir işletim sisteminin programlar için donanım kaynaklarına verimli veya adil bir şekilde nasıl bir arayüz sağlayabileceğidir.
Dersin İçeriği
Bu ders CPU, bellek alanı ve çevresel aygıtlar gibi kaynakların yönetimi ve sanallaştırılması gibi işletim sistemlerinin temel yönlerini kapsamaktadır. Konular arasında eşzamanlı süreçler, karşılıklı dışlama, süreç iletişimi, işbirliği, kilitlenmeler, semaforlar, zamanlama, bellek yönetimi ve kalıcı bellek organizasyonu yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Operating System Concepts, A. Silberschatz, P. Galvin, G. Gagne, 10th edition, Wiley
Notlar
Modern Operating Systems, Andrew S. Tanenbaum, Herbert Bos
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir işletim sisteminin temel yapısını ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Farklı zamanlama politikalarını karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Sayfalama konseptini tarif eder ve farklı sayfa değiştirme algoritmalarını tartışır. |
ÖÇ04 | Ölümcül kilitlenme problerini tespit etmek ya da çözmek için algoritmaları uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notlarını okuma | |
2 | İşletim Sistemi Yapıları | Ders notlarını okuma | |
3 | Prosesler | Ders notlarını okuma | |
4 | Threadler | Ders notlarını okuma | |
5 | CPU Zamanlama | Ders notlarını okuma | |
6 | Senkronizasyon Araçları | Ders notlarını okuma | |
7 | Senkronizasyon Örnekleri | Ders notlarını okuma | |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını okuma | |
9 | Ölümcül Kilitlenme | Ders notlarını okuma | |
10 | Bellek Yönetimi | Ders notlarını okuma | |
11 | Sanal Bellek | Ders notlarını okuma | |
12 | Depolama | Ders notlarını okuma | |
13 | G/Ç Sistemleri | Ders notlarını okuma | |
14 | Dosya Sistemleri | Ders notlarını okuma | |
15 | Problem Çözümleri | Ders notlarını okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |