Genel Bilgi
Kod | CEN222 |
Ad | Operating Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Barış ATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders işletim sistemlerine bir giriş niteliğindedir. Temel odak noktası, bir işletim sisteminin programlar için donanım kaynaklarına verimli veya adil bir şekilde nasıl bir arayüz sağlayabileceğidir.
Dersin İçeriği
Bu ders CPU, bellek alanı ve çevresel aygıtlar gibi kaynakların yönetimi ve sanallaştırılması gibi işletim sistemlerinin temel yönlerini kapsamaktadır. Konular arasında eşzamanlı süreçler, karşılıklı dışlama, süreç iletişimi, işbirliği, kilitlenmeler, semaforlar, zamanlama, bellek yönetimi ve kalıcı bellek organizasyonu yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Operating System Concepts, A. Silberschatz, P. Galvin, G. Gagne, 10th edition, Wiley
Notlar
Modern Operating Systems, Andrew S. Tanenbaum, Herbert Bos
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir işletim sisteminin temel yapısını ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Prosesler arası iletişimden kaynaklanan yaygın sorunları ve bu sorunların nasıl modellendiğini tanımlar. |
ÖÇ03 | Farklı zamanlama politikalarını karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Sayfalama konseptini tarif eder ve farklı sayfa değiştirme algoritmalarını tartışır. |
ÖÇ05 | Ölümcül külütlenme problerini tespit etmek ya da çözmek için algoritmaları uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İşletim Sistemi Yapıları | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Prosesler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Threadler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | CPU Zamanlama | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Senkronizasyon Araçları | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Senkronizasyon Örnekleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ölümcül Kilitlenme | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Bellek Yönetimi | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sanal Bellek | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Depolama | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | G/Ç Sistemleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dosya Sistemleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Problem Çözümleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |