SD0678 Uygarlık Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0678
Ad Uygarlık Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Üniversite Dersi
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Uygarlık kavramsal çerçevesi, din ve uygarlığın yakın ilişkisi, tarih boyunca gerek ülkemiz ve diğer coğrafyalarda ortaya çıkan uygarlıkları, örneklem bağlamında; Anadolu, Mezopotamya, Orta Asya, Mısır, İran, Hint, Çin ve en son Batı uygarlıklarını; özelde Eski Yunan'dan Roma'ya ve şimdiki Hristiyan Batı Uygarlığını; rönesans ve reform hareketlerini, Fransız devrimini, aydınlanma dönemini, ulus devletlerin doğuşunu, küreselleşme ve 20. yüzyılda kültürel değişimi ve modernizmi ana hatlarıyla tanıtma, içinde yaşadığımız Türk İslam uygarlığını başlangıcından günümüze biraz daha etraflı tanıma, kaynakları hakkında bilgi sahip olabilme.

Dersin İçeriği

Genel uygarlık tarihinin çerçevesi ve modern hukukun temel kavram ve kurumlarının oluşum evreleri hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

İbrahim Sarıçam, İslam Medeniyeti Tarihi, DİB Yayınları, İstanbul 2023. Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul. Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, çev: M. Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006. Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma: Antik Akdeniz Uygarlıkları, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2010.

Notlar

A.W.F. Blunt, Batı Uygarlığının Temelleri, çev: Müzehher Erim, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1984.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Uygarlık kavramını öğrenebilme.
ÖÇ02 Din ile uygarlığın yakın ilişkili olduğunu kavrayabilme.
ÖÇ03 Anadolu ile Mısır ve Mezopotamya Uygarlıklarını karşılaştırma yeteneği kazanma.
ÖÇ04 Çin ve Hint uygarlıkları gibi Uzakdoğu uygarlıklarını tanımlayabilme.
ÖÇ05 Antik Yunan ve Roma Uygarlıkları arasındaki ilişkileri kavrayabilme.
ÖÇ06 Batı Uygarlığının kökenlerini tanıyabilme.
ÖÇ07 İslam Uygarlığının kökenlerini yakinen tanıyabilme.
ÖÇ08 Uygarlık tarihiyle ilgili birincil ve ikincil kaynakları değerlendirebilme.
ÖÇ09 Devlet, Hak, hukuk, adalet, değer ve demokrasi gibi kavramların kökeni ve gelişimini kavrayabilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Uygarlık kavramının tanımı ve içeriği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Din ve uygarlık ile İnsanlık ve İslamlığın yakın ilişkileri ilk insanlar Hz. Adem'den Hz. Peygamber'e Dinler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Antik Mezopotamya ve Anadolu Uygarlıkları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Antik Mısır ve İran Uygarlıkları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hint Uygarlığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çin Uygarlığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Orta Asya Türk Uygarlığı ve Sonrasında Türklerin İslamlaşması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ödevlendirme veya yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Eski Yunan ve Roma Uygarlığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hristiyanlaşma ve sonrasında Bizans ve Batı Uygarlığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ortaçağ Batı Uygarlığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yönetim Şekilleri. Demokrasinin Kökenleri ve Gelişimi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Roma Hukuku ve Günümüze Etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Mecelle'den Anayasaya Türk İslam Hukukunun Gelişimi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme ve Tartışma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.09.2024 12:45