Genel Bilgi
Kod | VPT 500 |
Ad | Yangı İyileşme ve Onarım (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
* Yangının tanımını, oluşum mekanizmalarını, sınıflandırılmasını ve yangının süreleri hakkında temel bilgilerini öğrenir. Yangının sınıflandırılmasını öğrenerek tanının konulmasını ve yangını tanıdaki etkisini belirleyebilir hale gelir. * İyileşme ve onarımın tanımını, iyileşme ve onarımda rol oynayan faktörlerin neler olduğunu kavrar. İyileşme ve onarım kapsamında doku iyileşmesinin aşamalarını teşhisini koyabilme yeteneğini kazanır.
Dersin İçeriği
Yangı ve yangı tipleri, yangı hücreleri, yangıdaki hücresel, kimyasal aracılar klasik bilgilere ek olarak güncel bilimsel makaleler eşliğinde işlenecektir. İyileşme ve onarım olayları da benzer şekilde verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Eren H, Kıran MM, Çiftci MK, Veteriner Genel Patoloji Bahçıvanlar Basım Sanayii, 2021; Köküuslu C, Genel Patoloji, Medisan yayınevi 1996; Aydın Y, Temel Patoloji, Ayban Matbaacılık, 2008; Cheville NF, Introduction to Veterinary Pathology, Iowa State University Press, 1999.
Notlar
Ders notu ve güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yangıyı tanımlar |
ÖÇ02 | Yangının oluşumunda hangi aşamaların olduğunu sıralar |
ÖÇ03 | Yangı çeşitlerini açıklar |
ÖÇ04 | Yangıların sınıflandırılması ve sürelerine göre yangılaı tanımlar |
ÖÇ05 | İyileşme ve Onarımı açıklar |
ÖÇ06 | İyileşme ve onarımdaki mekanizmaların neler olduğunu sıralar |
ÖÇ07 | Rejenerasyon, Reperasyon ve onarımı tanımlar |
ÖÇ08 | Yangısal hücreleri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. Yangı nedir, Yangının sebepleri nelerdir. | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yangının Patogenezi nedir, vasküler değişiklikler nelerdir nasıl oluşur, Mediatörler nelerdir ve rolleri nedir, Liquordapedezis nedir rol oynayan faktörler nelerdir, lokomosyon ve emigrasyona etki eden faktörler nelerdir. | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yangı hücreleri nelerdir ve yangıdaki rolleri nelerdir. Dev hücreleri nelerdir hangi yangılarda önemli role sahiptirler | Ders kitabı okuma, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yangının seyri, akut yangı özellikleri nelerdir, subakut yangı nedir özellikleri nelerdir, kronik yangı nedir özellikleri nelerdir. | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Yangının seyri üzerine etkili faktörler nelerdir. | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yangı bölgesindeki eksudatın karakteri nedir, yangıların sınıflandırılması, eksudatif yangılar nelerdir genel özellikleri nedir, Alteratif yangılar nelerdir genel özellikleri nedir, Proliferatif yangılar nelerdir genel özellikleri nedir. | Slayt inceleme, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yangının yayılma şekilleri ve yangıların isimlendirilmesi | Ders kitabı okuma ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Yıkımlanan dokuların iyileşmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Rejenerasyon oluşumu (Epitel dokuda, Bağ dokusunda, Kıkırdak dokuda, Kemik dokuda, Kas dokuda, hemopoietik dokuda, Kan ve Lenf damarlarında, Sinir dokusunda) | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
11 | Reperasyon oluşumu (Yara iyileşmesinin dönemleri, primer yara iyileşmesi, sekunder yara iyileşmesi) | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Organizasyon oluşumu (Organizasyon, İnfraksiyon, infarktus) | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Transplantasyon oluşumu (nedir, nasıl yapılır, başarılı bir transplantasyonun koşulları nelerdir) | Kaynak okuma, slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Transplantasyonun türleri nelerdir (Otograft, İzograft, Allotransplantasyon, Ksenotransplantasyon) | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |