Genel Bilgi
Kod | BYEUA3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NAZIM AKSAKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1) Bilimsel araştırmaların kapsamını, temellerini öğrenme 2)Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenme 3) Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme 4) Araştırma raporu hazırlamayı öğrenme 5) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme
Dersin İçeriği
Araştırmada Etik Sorunları, Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar, Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları, Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri , Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu, Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları, Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama, Raporlama Metotları, Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler, Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamakta
Kaynaklar
1- Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014, 2- Cumhur Ertekin, Nihat Berker, Aslıhan Tolun, Dinçer Ülkü, “Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar”, TÜBA yayınları, ISBN: 9758593129, TÜBİTAK MATBAASI, 2002,
Notlar
2- Adnan Erkuş, Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci, Seçkin Kitabevi, ISBN: 9789750241215, 2009
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir |
ÖÇ02 | Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Araştırma raporu hazırlamayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olur ve etik dışı davranışları önleyebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik Ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Devam) | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |