Genel Bilgi
Kod | MEDF508 |
Ad | Radyobiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL ÖCAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Radyayonun molekül ve hücreye etkileri, hücre sağkalım eğrileri, radyasyonun bölünmüş doz-oran etkilerinin öğrenmeleri ve uygulamaları
Dersin İçeriği
Radyasyon soğurulmasının fizik ve kimyası, DNA ve kromozomun hasarı ve onarılmasının moleküler mekanizması, Hücre sağkalım eğrileri, Mitotik döngüde radyasyon duyarlığı ve hücre yaşlanması, Bölünmüş radyasyon ve doz-oran etkisi, Oksijen etkisi ve oksijenleme, Radyasyon ve kanser oluşumu, Radyasyonun kalıtsal etkileri, Radyasyonun embriyo ve fetuse etkileri, arasnav, final sınavı, ödevler.
Dersin Ön Koşulu
Dersin Ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
Notlar
İnternet Araştıması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyasyon soğurulmasının fizik ve kimyası |
ÖÇ02 | DNA ve kromozomun hasarı ve onarılmasının moleküler mekanizması |
ÖÇ03 | Hücre sağkalım eğrileri |
ÖÇ04 | Bölünmüş radyasyon ve doz-oran etkisi |
ÖÇ05 | Oksijen etkisi ve oksijenleme |
ÖÇ06 | Radyasyonun kalıtsal etkileri |
ÖÇ07 | Radyasyonun embriyo ve fetuse etkileri |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyasyon soğurulmasının fizik ve kimyası | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | DNA ve kromozomun hasarı | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | DNA ve kromozomun hasarının onarılması | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | DNA ve kromozomun hasarı ve onarılmasının moleküler mekanizması | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Hücre sağkalım eğrileri | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Hücre sağkalım eğrilerinin değerlendirilmesi | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Mitotik döngüde radyasyon duyarlığı ve hücre yaşlanması | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bölünmüş radyasyon dozu | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Bölünmüş radyasyon ve doz-oran | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Bölünmüş radyasyon ve doz-oran etkisi | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Radyasyonun Oksijene etkisi | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Oksijen etkisi ve oksijenleme | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Radyasyon ve kanser oluşumu | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Radyasyonun kalıtsal etkileri | Öğrenci önceden ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |