Genel Bilgi
Kod | MEDF505 |
Ad | Fizikçiler ve Mühendisler için Anatomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZKAN OĞUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZKAN OĞUZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan vucudunun yapısını makroskopik ve kesitsel anatomi ile birlikte vermek.
Dersin İçeriği
İnsan vücudunun medikal görüntüleme ile ilgili olarak çalışılmasına sistematik bir yaklaşım: iskelet (hareket) sistemi, solunum sistemi, kalp damar sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, baş ve boyun, merkezi sinir sistemi. Dersler, kliniklerde görülecek olan iki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örnekleriyle (CT,MRI,PET,SPECT,US,v.b) güçlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dere F. Atlaslı Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroloji ve Yücel AH. Dere Anatomi Atlası Ders Kitabı
Notlar
Oğuz Ö. Asklepios İnsan Anatomi Atlası. Akademisyen Yayınevi. Adana
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan anatomisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Kemikler, eklemler, kaslar, lenfatikler hakkında genel bilgiler ile organ ve oluşumlarının innervasyonunu açıklar. |
ÖÇ03 | Hareket sistemi ve üst ekstremiteyi açıklar. |
ÖÇ04 | Hareket sistemi ve baş boyun oluşumlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Dolaşım ve solunum sistemini açıklar. |
ÖÇ06 | Sindirim ve boşaltım sistemini açıklar. |
ÖÇ07 | Sinir sisteminin iç ve dış yapılarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Endokrin ve üreme sistemini tanımlar. |
ÖÇ09 | Özel duyuları tanımlar. |
ÖÇ10 | İskelet sistemi hakkında genel bilgileri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan anatomisi tanımı. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Kemikler hakkında genel bilgi. | 1Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Eklemler hakkında genel bilgi. | 2Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Kaslar hakkında genel bilgi. | 3Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Organ ve oluşumlarının innervasyonu. | 4Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Üst ve alt ekstremite. | Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Baş ve boyun anatomisi. | 1Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dolaşım sistemi. | 2Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Solunum sistemi. | 3Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
11 | Sindirim sistemi. | 4Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Boşaltım sistemi. | 5Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Sinir sisteminin dış ve iç yapısı. | 6Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Endokrin ve üreme sistemi. | 7Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Özel duyular. | 8Kaynak okuma, İki ve üç boyutlu fonksiyonel görüntü örneklerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl tekrar | Term review | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |