Genel Bilgi
Kod | MEDF504 |
Ad | Diyagnostik Radyoloji Fiziği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEVGÜL KÖSE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HASAN SUAT ARSLANTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı radyodiyagnostikte kullanılan görüntüleme sistemlerinin temel fizik ilkeleri ve nasıl çekim yapıldığını öğretmek, bu aletlerin klinikte kullanım amaçları hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Radyolojik terminoloji, ileri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroskopi, dijital fluoroskopi), BT nin fizik aletleri, klinik bilgisayarlı tomografi (BT), Bilgisayarlı tomografiyle görüntüleme, Manyetik rezonansın (MR) fizik ve aletleri, manyetik rezonansla görüntüleme, Klinik MR, Ultrasonografinin (USG) fizik ve aletleri, tanısal ultrasonografiyle görüntüleme, klinik USG
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | x-ışını görüntüleme sitemleri hakkında bilgi vermek ve pratik yaptırmak |
ÖÇ02 | Bilgisayarlı tomografi hakkında bilgi vermek ve nasıl çekim yapıldığı öğretmek |
ÖÇ03 | Manyetik rezonans görüntüleme sistemi hakkında bilgi vermek nasıl çekim yapıldığını öğretmek |
ÖÇ04 | Tanısal ultrasonografi sistemleri hakkında bilgi vermek ve görüntülemenin nasıl yapılacağını göstermek |
ÖÇ05 | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
ÖÇ06 | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyolojik terminoloji | Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | İleri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroscopy, dijital fluoroskopi) | 1Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | 1İleri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroscopy, dijital fluoroskopi) | 2Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Bilgisayarlı tomografinin fiziği ve aletleri | 3Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Klinik bilgisayarlı tomografi | 4Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Bilgisayarlı tomografi çekimi | 5Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | 1Bilgisayarlı tomografi çekimi | 6Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Manyetik rezonansın fiziği ve aletleri | 7Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Manyetik rezonans görüntüleme | 8Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | 1Manyetik rezonans görüntüleme | 9Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Klinik MR | 10Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Ultrasonografinin fiziği ve aletleri | 11Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Tanısal USG görüntüleme | 12Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Klinik USG | 13Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,60 | ||
AKTS | 7 AKTS |