Genel Bilgi
Kod | MEDF502 |
Ad | Nükleer Tıp Fiziği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İSA BURAK GÜNEY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İSA BURAK GÜNEY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı temel nükleer tıp fiziğini, radnüklid hazırlamasını ve nükleer tıpta kullanılan aygıtları öğretmek, Nükleer tıpta kullanılan aygıtların kayıtlamalarını uygulamayla göstermek.
Dersin İçeriği
Nükleer tıp fiziği, enstrumantasyon (radyasyon dedeksiyonu, anger sintilaston kameraları), radyokimya ve radyofarmasi (radyonüklidlerin üretimi, radyasyon dozu, iyonize radyasyonun biyolojik etkileri, tedavide kullanılan radyofarmasotikler), Nükleer tıpta radyasyon güvenliği (radyasyon güvenlik program, radyasyon maruziyet kaynağı, radyasyon yasal mevzuatı, radyasyon dozu, iyonize radyasyonun biyolojik etkileri), hasta bakımı ve kalitede iyileştirme, SPECT ve SPECT/CT nin ilkeleri (bilgisayarlı tek foton emisyon tomografisi, SPECT görüntüleme), PET aygıtı, Klinik PET/CT onkolojisi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyonüklid hazırlama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | PET ve kamera çekimlerinde Hastaya pozisyon verme ve sabitleme yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Radyofarmasotiklerle Tedavi planlama yöntemini öğrenir. |
ÖÇ04 | PETle görüntülemeyi öğrenir |
ÖÇ05 | PET ve PET/CT görüntülemeyi tartışır |
ÖÇ06 | PET/CT nin tanıdaki önemini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nükleer tıp fiziği | Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Radyasyon dedeksiyonu | 1Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Anger sintilasyon kameraları | 2Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Radyonüklit hazırlama ve PET radyofarmasotikleri | 3Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tedavide kullanılan radyofarmasotikler | 4Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Nükleer tıpta Radyasyon güvenlik programı ve yasal düzenleme | 5Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Radyasyon kaynakları, radyasyon dozu ve iyonize radyasyonun biyolojik etkileri | 6Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Hasta bakımı ve kalitede iyileştirme | 7Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | SPECT ve SPECT/CT nin ilkeleri | 8Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | SPECT görüntüleme | 9Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | PET görüntüleme sistemi | 10Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | 1PET görüntüleme sistemi | 11Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Klinik PET/CT onkolojisi | 12Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | 1Klinik PET/CT onkolojisi | 13Öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 1 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,56 | ||
AKTS | 7 AKTS |