Genel Bilgi
Kod | CHH574 |
Ad | Hemşirelikte Ağrı Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ağrı değerlendirmesi ve tedavisinde güncel yaklaşımları öğretmek ve uygulamaya geçirmek amaçlanır.
Dersin İçeriği
Ağrının tanımı, sınıflandırılması, etkileyen faktörler; Ağrının değerlendirilmesi (ölçekler kliniklere göre); Cerrahide ağrı ve yapılan araştırmalar; Ağrı için kullanılan ulusal ve uluslararası rehberler; Ağrıda farmakolojik yöntemler; PCA, multimodal, blokeler, algoloji (ağrıda genel yaklaşımlar); Travmalı hastada ağrı yönetimi ; Kanserli hastada ağrı yönetimi; Doğum ağrısı; Ağrı kontrolünde hemşirelik yaklaşımları; Yoğun bakımda ağrı
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Erden S. (Ed.) (2021). Ağrı ve Kontrolü. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Notlar
sürekli uluslararası ve ulusal dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağrıyı etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Cerrahide ağrı ve yapılan araştırmalar hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Ağrı kontrolünde güncel hemşirelik yaklaşımlarını bilir. |
ÖÇ04 | Ağrının tanımı, sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Ağrının tanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması.Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağrı kontrolü neden önemlidir? | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ağrı türlerine göre ağrının mekanizması (örn; nosiseptif, nöropatik) | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ağrının sınıflandırılması | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kontrol edilmeyen ağrının sistemler üzerine etkisi | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bazı özel ağrı durumları (cerrahi, travma, yanık, göğüs ağrısı, karın ağrısı) | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ağrı değerlendirmesinin önemi ve kullanılan ölçekler | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Akut ağrıda uygulanan farmakolojik ağrı tedavisi | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kronik ağrıda uygulanan farmakolojik ağrı tedavisi | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ağrı mekanizmaları çerçevesinde farmakolojik olmayan ağrı tedavi yöntemleri (örneğin masajın kapı kontrol mekanizmasına etkisi) | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vaka Tartışması-1 | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Vaka Tartışması-2 | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Vaka Tartışması-3 | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Vaka Tartışması-4 | Ön Hazırlık Yoktur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön Hazırlık Yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön Hazırlık Yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 2 | 2 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 20 | 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,28 | ||
AKTS | 5 AKTS |