Genel Bilgi
Kod | CHH523 |
Ad | Fizyopatoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | KÜBRA AKILLIOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilere temel fizyopatolojik konu ve kavramları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste hücre, organ, sistem fonksiyonlarını bozan en sık görülen hastalıkların fizyopatolojilerine odaklanılır. Öğrencilere bu derste hücre düzeyinde oluşan temel fizyopatolojik mekanizmalar öğretilir. Örnek olgularla sunulan belirti ve bulgular, organ ve sistem fonksiyonlarındaki bozulmalar neden-sonuç ilişkisi içeren sorularla tartışılır. Öğrenciye edindiği olgusal/ kavramsal bilgisini kullanarak, karşılaştığı klinik durumlardaki fizyopatolojik değişimleri sorgulama ve analiz etme senteze ulaşma becerisi kazandırılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok none
Kaynaklar
GUYTON-HALL TIBBİ FİZYOLOJİ MEDİKAL FİZYOLOJİ (BORON-BOULPAEP)
Notlar
GUYTON-HALL TIBBİ FİZYOLOJİ MEDİKAL FİZYOLOJİ (BORON-BOULPAEP)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Normal hücre organ ve sitem fonksiyonunu tanımlayabilme |
ÖÇ02 | Hücre organ ve sistem fonksiyonlarında oluşan fizyopatolojik mekanizmaları açıklayabilme |
ÖÇ03 | Olgu örneklerinde verilen klinik belirti ve bulguların fizyopatolojik süreçlerini gösterebilme |
ÖÇ04 | Karşılaştığı klinik durumlarda sorunların fizyopatolojisini analiz edebilme |
ÖÇ05 | Klinik durumlarda karşılaştığı belirti ve bulgular/tanılama/laboratuvar sonuçları ile ilişkili fizyopatolojik mekanizmaları değerlendirebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücre Biyolojisi: Yapı ve fonksiyonu, hücre organalleri, hücre- hücre adhezyonu, hücreler arası iletişim | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücre metabolizması, mebran transportu, hücresel ürünler ve çoğalma ve doku oluşumu | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücre ve doku biyolojisinde Değişiklikler | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hücresel adaptasyon, hücre yaralanması, hücre yaralanmasının belirtileri | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hücre ölümü, yaşlanmada hücre ve dokuda değişiklikler | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücresel Çevre; Sıvı Elektrolit denge/dengesizliği ve Ödem Mekanizması | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Asid-Baz denge ve dengesizliği Hemostaz ve tromboz, Pıhtılaşma zinciri, DİC ve Embolizm | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Enflamasyon ve Enfeksiyon Hastalıklarının Genel patolojisi; Epidemik enf. hastalıkları | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Epidemik enf. hastalıkları; enfeksiyon ajanlarının sınıflandırılması, ve vücudun engelleri ve bunların yıkılması, enfeksiyon ajanlarının hastalık | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İmmünite; Genel özellikleri, humoral ve hücresel immünite, aktif ve pasif immünite | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İmmün Yanıtta Değişiklikler Hipersensivite, allerji, otoimmünite, alloimünite, İmmün defisitler; primer, sekonder defisitler ve klinik görünüm ve tedavi yaklaşımla | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İmmünite; immün yapı ve cevabı, antijen, immünojen, antijeni presente eden moleküller ve sitokinler ve reseptörleri | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | T ve B hücrelerinin olgunlaşması veya kolonal değişiklik immün cevabın indüklenmesi | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | T lenfositleinin ve immonoglobulinlein fonksiyonu Fetal neonatal ve yaşlılıkta immün fonksiyon | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ön koşulu yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 10 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,20 | ||
AKTS | 5 AKTS |