Genel Bilgi
Kod | EBE520 |
Ad | İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri ve Ebenin Rolü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Amaç, infetil çiftlere tanı ve tedavi aşamasında yardımcı olmak için gerekli güncel danışmanlık becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
İnfertil çiftlerin ve yardımcı üreme tekniklerine başvuran çiftlerin fiziksel ve psiko-sosyal bakım ve danışmanlık gereksinimlerinin tanılanması ve giderilmesine, infertilite ünitelerinin total bakım ve koordinasyonuna ilişkin bilgi ve uygulamaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
İnfertilite Hemşireliği, Ed. N. Kızılkaya Beji, Üreme Sağlığı ve İnfertilite Hemşireliği Derneği Yayını, No.1, 265-278, Acar Basım ve Cilt San. Tic. A.Ş. İstanbul, 2009. Taşkın L. (2009), Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, VII. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara Alvero, Ruben. Reproductive endocrinology and infertility: the requisites in obstetri, Mosby, 2007. Rebecca A. Clark. et al. Planning parenthood [electronic resource] : strategies for success in fertility assistance, adoption, and surrogacy. Johns Hopkins University Press, 2009. Gerard S. Letterie. Surgery, assisted reproductive technology and infertility: diagnosis and management of problems in gynecologic reproductive medicine. Taylor and Francis, 2005. Speroff Leon, Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility. Lippincott Williams and Wilkins, 2005.
Notlar
Çukurova Üniversitesi Kütüphanesi https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnfertilite nedenlerini ve risk faktörlerini tanımlar, |
ÖÇ02 | İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal etkilerini anlatır, |
ÖÇ03 | İnfertil çiftin değerlendirilmesi amacıyla yapılan işlemleri açıklar, |
ÖÇ04 | İnfertilite tedavi yöntemlerini açıklar, |
ÖÇ05 | İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirmenin önemini ifade eder, |
ÖÇ06 | İnfertilite tanı ve tedavisinde hastanın eğitim ve danışmanlık gereksinimlerini saptar, |
ÖÇ07 | İnfertilite tanı, tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği konusunda örnek verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğurganlık bilinci geliştirme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | İnfertilite prevalansı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | İnfertilite risk faktörleri nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal etkileri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | İnfertil çiftin değerlendirilmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme |
6 | İnfertilite tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | İnfertilite tedavisi ve etik sorunlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnfertilitede tedavi yaklaşımları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | İnfertilitede tedavi yaklaşımları-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | İnfertil çiftlerin tanı, tedavi sürecinde ebelik yaklaşımı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Yardımcı üreme teknikleri (YÜT) ve son gelişmeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | İnfertil çiftlerde eğitim ve danışmanlık süreci | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım |
14 | İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü 2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |