Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ODYOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | KBB800 |
Ad | İnsan Sesinin Değerlendirilmesi ve Fonetikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA METE KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
akustik ve fonetik konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Sesin frekans, tını ve şiddet gibi ölçülebilen üç bileşeni vardır. İnsan sesinde bu özelliklere ek olarak sesin kullanımı ile ilgili çeşitli subjektif ve objektif ölçümler mevcuttur. Maksimum fonasyon zamanı, s/z testi, fonetogram, jitter ve shimmer oranları bu ölçümlerden bazılarıdır. Bu derste, insan sesinin değerlendirilmesinde kullanılan bazı parametreler uygulamalı olarak gösterilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Bruce Hayes(2009), Introductory Phonology (Blackwell Textbooks in Linguistics),Wiley-Blackwell Publishing, USA. 2.Michael Ashby and John Maidment (2005)(Introducing Phonetic Science (Cambridge Introductions to Language and Linguistics, Cambridge Press, USA. 3.Mike Davenport and S.J. Hannahs(2010) Introducing Phonetics and Phonology, Routledge Publishing.
Notlar
Ders ile iligili Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olgusal Bilgi Dil kuramlarını bilir. |
ÖÇ02 | Olgusal Bilgi Dilin anlam, fonoloji, morfoloji ve yapısal özelliklerinin kazanım sıralarını kavrar. |
ÖÇ03 | Olgusal Bilgi Konuşmanın bileşenlerini anatomisini ve fizyolojisiniz bilir. |
ÖÇ04 | Olgusal Bilgi Normal dil ve konuşmanın gelişimini yaş gruplarına göre açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kulak burun boğaz hastalıkları ile ilgili temel kavramları bilir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşitme ve konuşma mekanizmasının anatomisini, fizyolojisini bilir, santral sinir sistemi ile ilişkisini kavrar | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İleri odyoloji tekniklerini bilir ve uygulayabilir, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşitme cihazları ve koklear implant çalışma prensiplerini kavrar ve uygulamalarını yapabilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşitme taramasının amacını bilir ve uygulayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ses ve konuşma bozukluklarını değerlendirebilir | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makale ve seminer sunumu yapabilir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hastalar ile etkili iletişim kurabilir, | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Odyolojide gelişmiş yöntemlerle klinik pratiği yürütür |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dil, Konuşma ve İletişim | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Dilin bileşenleri | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Dil kuramları | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Çocuklarda dil edinim kuralları | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Çocuklarda Dil Gelişimi ve Afaziler | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Temel Akustik Özellikler | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Akustik Özelliklerin Dijital Kaydı ve Görüntüleme | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Akustik Özelliklerin İncelenmesi | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Vokaller ve Konsonantlar | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon 1 | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
12 | Konuşma Anatomi ve Fizyolojisi : Sesin Üretilmesi ve Artikülasyon 2 | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Sesin Akustik ve Kalite Ölçümleri | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | Praat Uygulaması 1 | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Praat Uygulaması 2 | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 3 | 90 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 2 | 40 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |