Genel Bilgi
Kod | FAR538 |
Ad | Davranış Farmakolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere ilaçların sinir sistemi üzerindeki etkilerini, davranışsal test yöntemlerini ve psikiyatrik bozuklukların farmakolojik modellerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Davranış farmakolojisi – Giriş, etik ilkeler ve hayvan refahı, Davranışın nörobiyolojik temelleri, ilaçların davranış üzerindeki etkileri (antidepresanlar, anksiyolitikler, antipsikotikler, uyarıcılar, diğer ilaçlar (nöroleptikler, hipnotikler, analjezikler, vb.))., Davranışsal testler ve prensipleri, Motor fonksiyon testleri (Açık alan testi, rotarod testi, yüksekten atlama testi, vb.), Öğrenme ve hafıza testleri (Labirent testleri (Y-labirent, T-labirent, Morris su labirenti), kaçınma testleri, tanıma testleri, vb.), Anksiyete ve depresyon testleri (Yükseltilmiş artı labirent, karanlık/aydınlık tercih testi, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, vb.), Sosyal davranış testleri (Sosyal etkileşim testi, üstünlük testi, vb.), Diğer davranışsal testler (İlaç bağımlılığı modelleri, ağrı modelleri, vb.), Psikiyatrik bozuklukların farmakolojik modellerine giriş (Depresyon, anksiyete, şizofreni, bipolar bozukluk ve bağımlılık modelleri), Depresyon modelleri (Zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres modeli, vb.), Anksiyete modelleri (Yükseltilmiş artı labirent, karanlık/aydınlık tercih testi, sosyal etkileşim testi, vb.), Şizofreni modelleri (Apomorfin ile indüklenen stereotipi, PCP ile indüklenen davranışlar, vb.), Bipolar bozukluk modelleri (Manik davranış modelleri, depresif davranış modelleri, vb.), Bağımlılık modelleri (Kendiliğinden ilaç uygulama modelleri, koşullu yer tercihi modelleri, vb.)
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bilimsel veri tabanı
Notlar
Bilimsel veri tabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışın nörobiyolojik temellerini, ilaçların davranış üzerindeki etkilerini, davranışsal testler ve prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Motor fonksiyon, öğrenme ve hafıza, anksiyete, depresyon, sosyal davranış testlerini anlatır. |
ÖÇ03 | Şizofreni ve bipolar bozukluk modellerini açıklar. |
ÖÇ04 | Bağımlılık modellerini anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranış farmakolojisi – Giriş, etik ilkeler ve hayvan refahı | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Davranışın nörobiyolojik temelleri, ilaçların davranış üzerindeki etkileri (antidepresanlar, anksiyolitikler, antipsikotikler, uyarıcılar, diğer ilaçlar (nöroleptikler, hipnotikler, analjezikler, vb.)). | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Davranışsal testler ve prensipleri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Motor fonksiyon testleri (Açık alan testi, rotarod testi, yüksekten atlama testi, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğrenme ve hafıza testleri (Labirent testleri (Y-labirent, T-labirent, Morris su labirenti), kaçınma testleri, tanıma testleri, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Anksiyete ve depresyon testleri (Yükseltilmiş artı labirent, karanlık/aydınlık tercih testi, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal davranış testleri (Sosyal etkileşim testi, üstünlük testi, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Diğer davranışsal testler (İlaç bağımlılığı modelleri, ağrı modelleri, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikiyatrik bozuklukların farmakolojik modellerine giriş (Depresyon, anksiyete, şizofreni, bipolar bozukluk ve bağımlılık modelleri) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Depresyon modelleri (Zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres modeli, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Anksiyete modelleri (Yükseltilmiş artı labirent, karanlık/aydınlık tercih testi, sosyal etkileşim testi, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şizofreni modelleri (Apomorfin ile indüklenen stereotipi, PCP ile indüklenen davranışlar, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bipolar bozukluk modelleri (Manik davranış modelleri, depresif davranış modelleri, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bağımlılık modelleri (Kendiliğinden ilaç uygulama modelleri, koşullu yer tercihi modelleri, vb.) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |