Genel Bilgi
Kod | FAR519 |
Ad | İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlaçların bireyler üzerindeki direk ve doza bağlı toksik etkilerinin açıklanması
Dersin İçeriği
İlaçlar, toksikoloji, toksikolojide temel kavramlar, ilaçlar ve toksisiteleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp.
Notlar
İnternet, kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar |
ÖÇ03 | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar |
ÖÇ04 | ilaçların bireylere ve doza bağlı toksik etkilerin değişebileceğini öğrenir |
ÖÇ05 | Toksikolojinin temel kavramlarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yalın Toksik Tesirler | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Özel Toksik Tesirler | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mutajenik Etki | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Karsinojenik etki | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Teratojenik etki | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlaç Alerjisi | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tip I Anaflaktik reaksiyon | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
9 | Tip II sitotoksik reaksiyon | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tip III Toksik reaksiyon | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tip IV gecikmiş tipteki reaksiyon | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dayanıksızlık reaksiyonu | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İdiyosenkrazi | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Terapötik İndeks | Kaynak kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |