Genel Bilgi
Kod | EBE628 |
Ad | Menopoz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere klimakteryum dönemindeki kadının fiziksel, psikolojik, sosyal gereksinimlerinin giderilmesine yönelik son gelişmeleri izleyen, profesyonel rolleri ile bu hizmetinin yürütülmesinde rol alan ve konu ile ilgili araştırmalar yürütebilme becerisi kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Klimakteryum döneminin özelliği, menopozun yönetimi bu dönemde görülen değişiklikler, güncel tedavi seçenekleri, alternatif tedaviler ve kadınların bu dönemde yaşam kalitesinin yükseltilmesine yönelik bakım önerilerini kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kızılkaya Beji N, Yüksel Koçak D. Her yönüyle menopoz, 2022 Şirin A, Kavlak O. Kadın Sağlığı, 2008
Notlar
Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Menopozun fizyo-patolojisini açıklar |
ÖÇ02 | Menopozal yakınmaları ve etkileyen faktörleri ilişkilendirir |
ÖÇ03 | Menopozda ortaya çıkan kronik sağlık sorunlarını saptar |
ÖÇ04 | Menopozda tedavi seçenekleri konusunda görüşleri eleştirir |
ÖÇ05 | Menopozda yaşam kalitesini yükseltmede bakım planı oluşturur |
ÖÇ06 | Menopozal kadınlarda özbakım gücünü arttırmaya yönelik girişimlerde bulunur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klimatekterik dönem ve menopoz fizyopatolojisi | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Menopozal yakınmalar ve etkileyen faktörler | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Menopoz ve kültür | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Menopozal dönemde ürogenital sorunlar ve cinsel yaşam | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Menopozal dönemde sağlıklı yaşam biçimi davranışları | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Menopozal dönemde kardiyovasküler hastalıklar | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Menopozal dönemde kas-iskelet sistemi hastalıkları | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Menopozal dönemde cinsel yaşam | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Menopozal dönemde ruh sağlığı | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Menopozda hormonal tedavi | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Menopozda hormon dışı tedaviler | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Menopozda geleneksel ve tamamlayıcı tedaviler | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Teknoloji temelli uygulamalar ve menopoz yönetimi | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Menopozda kanıt temelli uygulamalar | Okuma, araştırma, rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |