Genel Bilgi
Kod | FAR630 |
Ad | Farmakovigilans |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, katılımcılara sağlık ortamlarında kullanılan ilaçlara karşı oluşan istenmeyen ilaç reaksiyonlarını (ADR) (yan etkiler) belirleme, raporlama ve önleme konusunda daha etkili bir şekilde uygulayıcı ve eğitmen olabilmeleri için gerekli beceri, bilgi ve tutumları sağlayacaktır.
Dersin İçeriği
1. Farmakovijilansı tanımlanması, 2. İlaç güvenliğini değerlendirmek ve iyileştirmek için farmakovijilansın önemini açıklamak, 3. Farmakovijilansın yürütülmesindeki sorunları ve zorlukları tanımlanması, 4. Farmakovijilans yöntemlerinin ve risk yönetimi stratejilerinin hasta bakımını iyileştirmek için nasıl kullanılabileceğini gösterilmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1- TÜFAM 2-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 3-Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 4. Baskı, 2008 4-Goodman&GilmanTedavinin; Farmakolojik Temelleri
Notlar
1- TÜFAM 2-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç güvenliğini değerlendirmek ve iyileştirmek için farmakovijilansın önemini kavrayabilme |
ÖÇ02 | Farmakovijilans yöntemlerinin ve risk yönetimi stratejilerinin hasta bakımını iyileştirmek için nasıl kullanılabilmesi |
ÖÇ03 | Ülkemizdeki farmakovijilans faaliyetlerini tanımlayabilmeli |
ÖÇ04 | Advers ilaç reaksiyonlarını bildirilmesini yapabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakovijilansa giriş | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölüm ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
2 | Advers İlaç Reaksiyon çeşitleri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
3 | Advers ilaç reaksiyonları ile ilgili kavramlar | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
4 | Advers ilaç reaksiyonlarının halk sağlığı üzerine etkileri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
5 | Ruhsatlı ilaçların güvenliğinin takip edilmesi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
6 | WHO-UMC nedensellik sınıflaması | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
7 | Advers Etki Bildirim Formu | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | Advers Etki Bildirim Formu II | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
10 | Farmakovijilans sistemlerinin gelişmesi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
11 | Ülkemizde farmakovijilans Faaliyetleri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
12 | Farmakovijilans İrtibat Noktası sorumlusu | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
13 | Riski en aza indirecek faaliyetler | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
14 | Düzenleyici otoritelerinin aldığı tedbirler | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
15 | Farmakovijilansın alt dalları | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ||
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |