Genel Bilgi
Kod | Trans605 |
Ad | Translational Laboratory Techniques I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri, Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri, Uygulama alanlarının (PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama) öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonunu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri ve Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama), Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Temel moleküler biyoloji bilgisi gerekmektedir.
Kaynaklar
Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Editör: Prof. Dr. Halil Kasap, Akademisyen Kitabevi, 4.Baskı, 2020
Notlar
Pazarbaşı A, Kasap M, Vardar MA, Alptekin D, Güzel AI, Lüleyap HÜ, Altıntaş A, Doran F. Screening of Codon 236, 238, 244, 248 and 259 Mutations of p53 Gene in Ovarian and Endometrial Carcinomas by RFLP Analysis. Ç.Ü.Sağlık Bil.Derg. 2007,23(2,3):1-8.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilir |
ÖÇ02 | Genetik materyalin yapısını bilir |
ÖÇ03 | Moleküler genetik tetkik ve analizleri yapabilir |
ÖÇ04 | Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilir |
ÖÇ05 | PCR temelini yapabilir.. |
ÖÇ06 | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilir ve yorumlayabilir |
ÖÇ07 | Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilir |
ÖÇ08 | Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilir ve makalenin yazımını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve translasyonel tıp alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıbbın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik yöntemleri tanımlar, ilgili yazılımları etkili kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ile ilgili çalışmalarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini üst düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıbba yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, gereç ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler (alet, yöntem, tedavi, ilaç) geliştirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp laboratuvarlarının düzenini sürdürür ve laboratuvarda çalışma saatlerinde öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel tıp ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide (SCI, SCI-Expanded, SSCI, or AHCI) kapsamında) yayınlar ve bilimsel toplantılarda sunar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile translasyonel tıp alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar ve toplumu bilgilendirmek üzere sunar. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanında uzman veya uzman olmayan gruplarla güncel gelişme ve araştırmalar hakkında yazılı, sözlü ve görsel olarak nicel ve nitel verilerle de destekleyerek etkin bir iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ile ilgili bir kavram, konu veya olgunun nasıl öğretilmesi gerektiğini öğrenir. | |
PÖÇ17 | Belirsiz | Akranlarıyla bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel tıp ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekleyerek toplumsal strateji, uygulama planları ve kalite süreçlerinde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun translasyonel tıp konusunda farkındalığının artmasını sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genom analiz yötemlerini öğrenme | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) mekanizması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) optimizasyonu 2 | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | DNA izolasyonunu | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | QF PCR yöntemini anlama ve uygulama | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
|
9 | PCR çeşitleri | Literatür taraman ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Real Tıme PCR yöntem ve uygulamaları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Blotlama teknikleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP) | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dizi analizi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gen klonlama | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Literatür tarama ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Sınavı | Literatür tarama ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |