MK539 Specific Machine Elements

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MK539
Ad Specific Machine Elements
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NECDET GEREN


Dersin Amacı / Hedefi

Makineleri oluşturan özel makine elemanlarının tasarımını öğretmek

Dersin İçeriği

Giriş Konik dişlilerin tasarımı Sonsuz dişli ve dişli çarkı tasarımı Dişlilerin yağlanması, Konik ve sonsuz dişlilerin imalatı, Dişli toleransları ve ölçümü Debriyaj ve frenlerin tasarımı Kaplinler ve volanların tasarımı Esnek mekanik elemanların tasarımı Tasarım örnekleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gears and Gear Manufacture: The Fundamentals by Richard H. Ewert (Dec 1996)  Shigley´s Mec. Eng. Design R. G. BUDYNAS, J. K. NISBETT 9 th SI Edition  Fund. of Mach. Elem. B.J. HAMROCK  Gear Handbook: The Design, Manufacture and Application of Gears by Darle W. Dudley and Dennis Townsend (1 Oct 1991  Clutches and Brakes: Design and Selection William C. Orthwein

Notlar

Ders notu ve kitaplar yeterlidir. Başka bir kaynağa ihtiyaç yoktur.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Düz konik dişlileri tasarlar. Spiral konik dişlileri tasarlar.
ÖÇ02 Fren tasarımı yapar. Debriyaj tasarlar.
ÖÇ03 Kaplin ve volan tasarlar.
ÖÇ04 Makine tasarımında statik ve dinamik tasarım yaklaşımlarını bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. 1
PÖÇ08 Belirsiz Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında literatür araştırması yapar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 GİRİŞ, KONİK DİŞLİLERİN TASARIMI; Konik dişli gerilmeleri ve dayanım, AGMA eşitlik faktörleri, düz konik dişli analizi, konik dişli tasarımı, Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
2 Spiral, Zerol, hypoid ve spiroid dişlilerin tasarımı Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 SONSUZ DİŞLİ TASARIMI; AGMA eşitlikleri, sonsuz dişli analizi, sonsuz dişli tasarımı, Buckingham aşınma yükü, problemler Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 DİŞLİLERDE YAĞLAMA, KONİK VE SONSUZ DİŞLİLERİN İMALATI, Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 DİŞLİ TOLERANSLARI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
6 DİŞLİ MUAYENE ÖLÇÜM CİHAZLARI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı- Tasarım projeleri ev ödevi olarak verilecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 DEBRİYAJLARIN VE FRENLERİN TASARIMI; Debriyaj ve frenlerin static analizi, iç genişlemeli , İç balata genişlemeli kampanalı debriyaj ve frenler, Dış balata (sıkıştırmalı) kampanalı debriyaj ve frenler, bant tipi debriyaj ve frenler, sürtünme tipi eksenel debriyajlar ve tasarımları Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Konik debriyaj ve frenler, disk frenleri, Enerji faktörleri, Sıcaklık artışı, Sürtünme malzemeleri, Çeşitli tip debriyajlar. Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
9 Problem çözümleri Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 VİZE SINAVI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 KAPLİNLERİN VE VOLANLARIN TASARIMI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 ESNEK MEKANİK ELEMANLAR; kayışlar, düz ve kavisli kayış kasnak sürücüler, zaman kayışları JİROSKOPLAR Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım
13 Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları-1 Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Gösteri, Tartışma
14 Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları-2 Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
15 FİNAL SINAVI Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
16 BÜTÜNLEME SINAVI Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 BÜTÜNLEME SINAVI Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 146
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,84
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.10.2024 09:27