Genel Bilgi
Kod | SD0681 |
Ad | Etkili İletişim: İnsan İlişkilerinde Sanat ve Bilim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Etiket | ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sezin ANDİÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sezin ANDİÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, bireylerin etkili iletişim becerilerini geliştirmesini ve farklı bağlamlarda (aile, toplum, iş) etkili bir şekilde iletişim kurma yeteneğini kazanmasını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bireylerin etkili iletişim becerilerini geliştirmelerine yönelik teorik ve uygulamalı bir içerik sunar. Katılımcılar, dinleme, kendini ifade etme, önyargıları farketme, aile içi ve toplum önünde iletişim gibi konularda bilgi ve becerilerini artırma fırsatı bulur. İletişim çatışmalarını anlamak ve çözümlemek için transaksiyonel analiz gibi yaklaşımlar ders kapsamında ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
McKay, M., Fanning, P., & Davis, M. (2006). İletişim Becerileri (Çev. Ed. Ertuğrul Köroğlu, Özgür Gelbal, çev.). HYB Yayınları.
Notlar
Gürüz, D., & Eğinli, A. T. (2023). İletişim becerileri: Anlamak-anlatmak-anlaşmak. Nobel Akademik Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı iletişim bağlamlarında (aile, iş, toplum) etkili dinleme ve kendini ifade etme becerilerini geliştirebilir. |
ÖÇ02 | Önyargıları ve iletişim engellerini tanıyabilir, bunların üstesinden gelmek için stratejiler uygulayabilir. |
ÖÇ03 | Transaksiyonel analiz gibi iletişim modellerini kullanarak çatışmaları anlayabilir ve çözüm yolları geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Çocuklarla ve aile bireyleriyle sağlıklı ve açık iletişim kurma becerilerini artırabilir. |
ÖÇ05 | Toplum önünde etkili konuşma yapabilmek için beden dili, ses tonu ve hazırlık tekniklerini kullanabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Genel Çerçevesi | Okuma: İletişim becerilerinin önemi. İletişim kavramına giriş: İletişimin temel unsurları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dinleme Becerileri I | Okuma: Dinlemenin önemi ve etkili dinleme stratejileri. Aktif dinleme ve geri bildirim teknikleri. Dinleme engelleri ve bunları aşma yolları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | Dinleme Becerileri II | Okuma: Soru sorma türleri. Olumlu izlenim bırakma. Dinleme engelleri ve bunları aşma yolları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Etkili İfade Etme | Okuma: Duygu ve düşünceleri doğru ifade etme. "Ben" dili ve "Sen" dili arasındaki fark. Kendinin farkında olma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Kendini Açma | Okuma: Kendini açmanın iletişimdeki rolü. Güvenli iletişim ortamı oluşturma. Kendini açmanın sınırları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Ön Yargılar ve İletişimdeki Engeller | Okuma: Ön yargıların iletişim üzerindeki etkisi. Algının sınırları ve çarpıtılması. Farklılıklara saygı ve hoşgörünün geliştirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | İlişki Kurma ve Güven İnşa Etme | Okuma: İlişki kurmada temel ilkeler. Sağlıklı ilişkilerde güvenin rolü. İlişki kurarken sık yapılan hatalar ve düzeltme yolları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Transaksiyonel Analiz ve İletişim Çatışmaları | Okuma: Ego durumları (Ebeveyn, Yetişkin, Çocuk) Ego durumlarının iletişim üzerindeki etkileri. Günlük hayatta yaşanan çatışmaların transaksiyonel analizle incelenmesi ve uygulamalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Aile İçi İletişim | Okuma: Aile içi iletişimde karşılaşılan sorunlar. Aile bireyleri arasında açık ve sağlıklı iletişim kurma yolları. Kuşaklar arası iletişim farklılıklarını yönetme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çocuklarla İletişim Kurmak | Okuma: Çocuklarla etkili iletişimde temel prensipler. Çocukların duygu ve düşüncelerini anlamak. Çocuklarla iletişimde kullanılan dil ve yöntemler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Toplum Önünde Konuşma - I | Okuma: Toplum önünde konuşmanın önemi. Hazırlık yapma ve kendine güven geliştirme. Ses tonu, beden dili ve konuşma hızı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Toplum Önünde Konuşma - II | Okuma ve ön hazırlık: Sunum becerileri ve dikkat çekici anlatım yöntemleri. Heyecan yönetimi. Toplum önünde etkili konuşmaya ilişkin uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Uygulama | Öğrenilen becerilerin günlük hayatta uygulanması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Dersin genel değerlendirmesi. Katılımcıların görüş ve önerilerinin alınması. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 7 | 7 | 49 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |