Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOİSTATİSTİK (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BİS503 |
Ad | Sağlığın Ölçümü ve Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık dışı alanlarda YL ve Doktora yapacak olan öğrencilerin karşılaşacakları tıbbi terimler ve temel öğeler konularında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Sağlığın ölçümü ve tıbbi terminoloji ile ilgili teorik ders sunumları, makale okuma, anatomi atlası ve tıp dersi kitapları çözümlemesi yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders notları Tıbbi terminoloji (Tahir Hatipoğlu, Meryem Çam)
Notlar
Öğretim üyesi ders notları Tıbbi terminoloji (Tahir Hatipoğlu, Meryem Çam)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi terminolojinin temel ilkelerini ve ortak dil kullanımın önemini kavrar |
ÖÇ02 | Harfleri doğru telaffuz eder |
ÖÇ03 | Tıbbi terimleri önek, sonek ve kök gibi temel ögeler ile açıklar. |
ÖÇ04 | Terimleri ek ve köklerine göre ayırır |
ÖÇ05 | Sağlığın ölçümünde kullanılan normal ve normal dışı kavramları açıklar |
ÖÇ06 | Hücre, bağ, doku, organlar, sistemler ve hastalıklar, vücut bölgelerini tıbbi terminoloji içerisinde sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Tanışma, Dersin Tanıtımı Terminolojiye Giriş, Latin Alfabesi ve Okunuş Kuralları | Gerekmiyor | Yöntem Seçilmemiş |
2 | Sağlık Alanında Kullanılan Temel Terimler, Sağlığın Ölçümünde Kullanılan Normal ve Normal Dışı Kavramlar | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Terim Analizi, Kök, Ön Ek, Son Ek | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Normal Yapı Terimleri (Molekül, Hücre, Doku) I | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Normal Yapı Terimleri (Molekül, Hücre, Doku) II | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Normal Dışı Terimler – Organlar-Sistemler -Dolaşım | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Normal Dışı Terimler – Organlar-Sistemler Kalp, Kan ve Lenf Dolaşım | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Normal Dışı Terimler – Sistemler- Semptomlar- Hastalıklar Sindirim | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Normal Dışı Terimler – Sistemler- Semptomlar- Hastalıklar Üriner Sistem | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Normal Dışı Terimler – Sistemler- Semptomlar- Hastalıklar Kadın-erkek | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Üreme Sistemi ve Doğum | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Normal Dışı Terimler – Sistemler- Semptomlar- Hastalıklar Endokrin ve Sinir Sistemi | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tanı Yöntemlerine İlişkin Terminoloji | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tedavi Yöntemlerine İlişkin Terminoloji | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |