Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
HEMŞİRELİK (DR) | |
Kod | HEM712 |
Ad | Hemşirelik Süreci ve Eleştirel Düşünme |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin, hemşirelikte eleştirel düşünmenin yeri ve önemini kavramaları ve eleştirel düşünmeyi kullanarak eğitim, yönetim, klinik uygulamalar ve kalite konularında problem alanlarına yönelik çözüm önerileri geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Eleştirel düşünme ile ilgili temel kavramlar; eleştirel düşünme öğeleri, eğilim ve becerisi; eleştirel düşünmeyi geliştirme yolları; karar verme, problem çözme; hemşirelikte eleştirel düşünme ve hemşirelik süreci , eleştirel düşünme, klinik muhakeme ve klinik Yargı, klinik muhakeme Becerilerinin Hemşirelik Sürecine Uygulanması; eleştirel düşünme ve etik muhakeme; kanıta dayalı hemşirelik ve kalite; yönetimsel sorunların çözümü ve eleştirel düşünme; eleştirel okuma ve yazma
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Paul R., Elder L. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional & Personal Life – 2 nd Edition. Pearson Education Inc. New Jersey, 2014. 2. Alfaro-LeFevre R. Critical Thinking, Clinical Reasoning, and Clinical Judgment: A practical Approach, 6th Edition. Elsevier Inc. Philadelphia, 2017. 3. Wilkinson JM., Nursing Process in Action: A Critical Thinking Approach. Addison-Wesley Nursing, California, 1992. 4. Castillo SLM., strategies, Techniques and Approaches to Thinking, 4th Edition, 5. Paul R., Elder L. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your 6.Professional & Personal Life – 2 nd Edition. Pearson Education Inc. New Jersey, 2014
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştirel düşünme ve ilgili kavramları tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Hemşirelikte eleştirel düşünmenin kullanımını açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünmeyi geliştirme yollarını tartışabilir. |
ÖÇ04 | Kendi eleştirel düşünme eğilim ve becerilerine yönelik farkındalık oluşturur ve geliştirmek üzere plan yapabilir. |
ÖÇ05 | Hemşirelik süreci doğrultusunda, ileri düzey hemşirelik bakım kararı gerektiren hasta sorunlarına yönelik bakım planı geliştirebilir. |
ÖÇ06 | Hemşirelikte eğitim, yönetim, klinik uygulamalar ve kalite konularında problem alanları tespit edebilir ve eleştirel düşünmeyi kullanarak çözüm önerileri getirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, beklentiler, eleştirel düşünmeye giriş | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Eleştirel düşünme • Eleştirel düşünme ile ilgili temel kavramlar, eleştirel düşünme ve öğeleri, Eleştirel düşünme eğilim ve becerisi, eleştirel düşünmeyi geliştirme yolları | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Eleştirel düşünme ve problem çözme (vaka çalışması) • Beyin fırtınası Altı şapka tekniği | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Hemşirelikte eleştirel düşünme ve hemşirelik süreci • Eleştirel düşünmenin gerekliliği Problem çözme ve hemşirelik süreci | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Eleştirel düşünme, Klinik Muhakeme ve Klinik Yargı | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Kavram Haritaları | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Klinik muhakeme Becerilerinin Hemşirelik Sürecine Uygulanması (Vaka Çalışması) 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | literatür ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Klinik muhakeme Becerilerinin Hemşirelik Sürecine Uygulanması (Vaka Çalışması) 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Klinik muhakeme Becerilerinin Hemşirelik Sürecine Uygulanması (Vaka Çalışması) 3 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Eleştirel Düşünme ve Etik Muhakeme (Vaka Çalışması) 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Eleştirel Düşünme ve Etik Muhakeme (Vaka Çalışması) 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Eleştirel Düşünme ve Etik Muhakeme (Vaka Çalışması) 3 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Kanıta Dayalı Hemşirelik ve Kalite | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Yönetimsel sorunların çözümü ve eleştirel düşünme | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |